• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Metaphorical Concept of WATER in the Advertising Tourist Narrative (by the Example of Lake Baikal)

Abstract

The aim of the study is to determine the features of representation of the metaphorical concept of WATER in the advertising tourist narrative using the example of Lake Baikal. The scientific novelty of the work lies in the problem statement itself: there have been no attempts made to analyse the metaphorical concept of WATER in the advertising tourist narrative; it is the first time that the main metaphorical characteristics of water realised in the semantics of the concept of WATER have been revealed using the example of Lake Baikal. The metaphorical concept of WATER in the tourist representation of Lake Baikal is examined within the associative-semantic field, which determines its consideration in the structure of the sensory image (perceptual and figurative cognitive features), information content and interpretative (evaluative) field. The research findings have shown that the figurative level of the WATER concept in the tourist representation of Lake Baikal is realised by the naming units for Lake Baikal, hydronyms, anthropomorphic characteristics, colour naming units. Cognitive, linguistic and communicative metaphorical speech influence is being noted. It is being proved that the WATER concept in the tourist representation of Lake Baikal is realised in hydronyms, the semantic content of which, their properties and connections form the image, information content and evaluation field.

References

  1. Аверинцев С. С. Вода // Мифы народов мира. Энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. С. А. Токарев. М.: Советская энциклопедия, 1987. Т. 1. А - К.
  2. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сборник / сост. Н. Д. Арутюнова. М.: Прогресс, 1990.
  3. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. Изд-е 2-е, испр. М.: Языки русской культуры, 1999.
  4. Бадмаева Т. И. Концепт ВОДА в английской лингвокультуре: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2006.
  5. Башляр Г. Вода и грезы. Опыт о воображении материи (L'eau et les rêves. Essai sur timagination de la matiere) / пер. с фр. Б. М. Скуратова; отв. ред. В. П. Большаков. М.: Издательство гуманитарной литературы, 1998.
  6. Беляевская Е. Г. Фрейм, концепт, концептуальная метафора - синонимы? (о соотношении и взаимодействии методов когнитивной лингвистики) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Языкознание и литературоведение. 2015. Вып. 22 (733).
  7. Виноградова Л. Н. Вода // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5-ти т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. М.: Международные отношения, 1999. Т. 1. А - Г.
  8. Голубев Н. А. Формирование локального текста: ивановский опыт: автореф. дисс. … к. филол. н. Иваново, 2014.
  9. Гришина Н. В. Концепт ВОДА в языковой картине мира: на основе номинативного и метафорического полей русского языка XI-XX вв.: автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 2002.
  10. Грузберг Л. А. Антиномия - антонимия: взаимодействие или взаимоисключение? // Филолог. 2009. Вып. 9.
  11. Забияко А. П., Элбакян Е. С., Соколов М. Н. Антропоморфизм // Большая Российская энциклопедия: в 30-ти т. М.: Большая Российская энциклопедия, 2005. Т. 2.
  12. Илюхина Н. А. Метафора в свете образоцентрического подхода // Илюхина Н. А., Долгова И. А., Кириллова Н. О. Метафора и системность: семасиологический и когнитивный аспекты: монография. Самара: Самарский университет, 2016.
  13. Калинин О. И. Функциональный потенциал метафоры в дискурсе: дисс. … д. филол. н. М., 2022.
  14. Карасик В. И. Языковый круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  15. Кузьмина М. А. Русская и итальянская адъективная метафоризация в сопоставительном аспекте: автореф. дисс. … к. филол. н. Новосибирск, 2009.
  16. Меньшикова Е. Е. Мифопоэтическое пространство рекламного туристического нарратива. Мифологемы, идеологемы, метафора: монография. Saarbrucken: LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co. KG, 2014.
  17. Прокофьева В. Ю. Категория «пространство» в художественном преломлении: локусы и топосы // Вестник Оренбургского государственного университета. 2005. № 11.
  18. Рязанова С. В. Пространство и время в художественном творчестве: дисс. … к. филос. н. СПб., 2018.
  19. Скляревская Г. Н. Метафора в системе языка / отв. ред. Д. Н. Шмелев. СПб.: Наука; Санкт-Петербургская издательская фирма, 1993.
  20. Смирнова Н. М. Воображение в структуре когнитивных практик // Проблема воображения в эволюционной эпистемологии / отв. ред. Е. Н. Князева. М.: Институт философии Российской академии наук, 2013.
  21. Телия В. Н. Метафора как модель смыслопроизводства и её экспрессивно-оценочная функция // Гак В. Г., Телия В. Н., Вольф Е. М. Метафора в языке и тексте: коллективная монография / отв. ред. В. Н. Телия. М.: Наука, 1988.
  22. Шаталов Д. Г. Метафорические концепты и выражения: взаимодействие компонентов // Вопросы когнитивной лингвистики. 2009. № 1.
  23. Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor // Metaphor and Thought / ed. by A. Ortony. N. Y.: Cambridge University Press, 1993.
  24. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980.
  25. Lakoff G., Johnson M. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. N. Y.: Basic Books, 1999.

Author information

Ekaterina Evgenevna Menshikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: January 30, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • метафорический концепт ВОДА
  • антропоморфизм
  • цветообозначения
  • advertising tourist narrative
  • metaphorical concept of WATER
  • anthropomorphism
  • colour naming units

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)