Metaphor as a Tool of Media Rhetoric in the Chinese-Language and English-Language Mass Media of China (on the Material of 环球时报 and The Global Times)
Abstract
The research aims at identifying the patterns in the use of the metaphor of illness as a tool of media rhetoric in the Chinese mass media texts (both in Chinese and in English). Chinese periodicals published in different languages are not translations from Chinese. The metaphor of illness, realised through the words and phrases on medical topics, is a means of introducing social and international issues in the Chinese mass media in English and Chinese. The metaphor is studied as a rhetoric tool that increases the pragmatic efficiency of the media material. The metaphor of illness functions as one of the strongest ways of affecting the emotion and volition sphere of the addressee and exercising control over mass consciousness. The research is novel in that it identifies the national-cultural specificity of the use of the metaphor of illness in the Chinese media text (both in English and in Chinese). As a result, metaphorical models have been identified in the mass media presentation of international and social problems as health-related issues (physical and mental health). The projection of a holistic health approach on public problems is reflected in the proposed models for solving complex social and international issues. The way out of the problematic situation is seen in changing the lifestyle of the society itself, in focusing on the internal forces of the society as a single organism, rather than relying on external help.
References
- Анненкова И. А. Современная медиакартина мира: неориторическая модель (лингвофилософский аспект): автореф. … дисс. д. филол. н. М., 2012.
- Балашова Л. В. Медицинская концептуальная метафора в политическом медиадискурсе XX-XXI вв. (динамический аспект) // Политическая лингвистика. 2018. № 2 (68).
- Гришанина-Мошкина О. В. Медиариторика в XXI веке: конструктивность речевого оптимала в дискуссионном процессе // Вестник культуры и искусств. 2021. № 2 (66).
- Гурулева Т. Л., Калинин О. И. Метафоричность как культурно-обусловленная характеристика дискурса // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2021. № 3.
- Добросклонская Т. Г. Медиадискурс как объект лингвистики и межкультурной коммуникации // Вестник Московского университета. Серия 10 «Журналистика». 2006. № 2.
- Катчмер Д. Дао биоэнергетики. Восток - Запад. София, 1998.
- Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем / пер. с англ.; под ред. и с предисл. А. Н. Баранова. М.: Едиториал УРСС, 2004.
- Николаева О. В. Коммуникативные практики реализации риторики патриотизма в китайских СМИ на английском языке // Известия Восточного института. 2020. № 1 (45).
- Николаева О. В. Стратагемность речевой культуры в китайских СМИ на английском языке. Владивосток: Изд-во Дальневосточного федерального университета, 2019.
- Устинова О. И. Достижение здоровья и интеграция медицинских онтологических парадигм Восток - Запад // World Science: Problems and Innovations: сб. ст. VII междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и просвещение, 2017.
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 8, 2023.
- Published: March 31, 2023.
Keywords
- метафора нездоровья
- медицинская лексика
- медиариторика
- медиатекст
- китайские СМИ
- metaphor of illness
- medical vocabulary
- media rhetoric
- media text
- Chinese mass media
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC