• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Perception in V. Nabokov’s short prose (on the material of the stories “The Return of Chorb” and “The Potato Elf”)

Abstract

The aim of the research is to prove that V. Nabokov’s short prose is inconceivable without combining all the existing ways of perception of an artistic reality and its comprehension by the reader as a whole. The author of the paper chose the two stories from the collection “The Return of Chorb” where perception is most explicitly used as a technique: smells, sounds, tactile and gustatory sensations, visual images – all these elements together, complementing each other, make up the narrative pattern of the works. The researcher analyses how the characters are perceived by the reader combining in his/her imagination visual, sound images, tactile and gustatory sensations, smells. The scientific novelty of the research lies in integrating the study of the reader’s perception of different types of sensations found in one work. Until recently, perception has been little studied as an independent artistic technique, separate tools, motifs, means became the object of study. For V. Nabokov, who has eidetic memory, it is not enough to reproduce one sensation – the completeness of his artistic reality requires the involvement of all perceptive organs. The research findings have shown that the reader’s imagination, recreating the artistic reality from the author’s text, due to the multitude of details evokes the feeling of reality, presence in the recipient, helps him/her to comprehend the narrative as a whole, the state of the characters, other people’s attitude towards these characters, which is impossible without the use of perception, namely the ability to communicate the entire complex of sensations available to a person.

References

  1. Барабтарло Г. Сочинение Набокова. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2011.
  2. Вострикова А. В. Взаимодействие искусств в творческом осмыслении В. В. Набокова: русскоязычная проза крупных жанров: дисс. ... к. филол. н. М., 2007.
  3. Гришакова М. Визуальная поэтика В. Набокова // Новое литературное обозрение. 2002. № 2 (54).
  4. Джонсон Д. Б. Миры и антимиры Владимира Набокова / пер. с англ. СПб.: Симпозиум, 2011.
  5. Долинин А. Истинная жизнь писателя Сирина: работы о Набокове. СПб.: Академический Проект, 2004.
  6. Дроздова А. О. Запах живописи в рассказе В. В. Набокова «Венецианка» // Уральский филологический вестник. 2015. № 5.
  7. Ефимова Н. Н. Lapsus auris: кайрос убегающих звуков // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2018. № 3.
  8. Кучина Т. Г., Леонидова И. А. Акустические и музыкальные образы в русскоязычных рассказах В. Набокова // Верхневолжский филологический вестник. 2016. № 4.
  9. Кучина Т. Г., Третьякова М. Ю. Сюжетно-композиционные функции визуальных аберраций в романах В. Набокова «Король, дама, валет» и «Отчаяние» // Вестник Костромского государственного университета. 2019. № 1.
  10. Мамцева В. В. Репрезентация ольфакторности в романтическом дискурсе: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2018.
  11. Мухачёв Д. А. Визуальная поэтика Петербурга в творчестве В. В. Набокова (русский период): дисс. … к. филол. н. М., 2021.
  12. Полянина А. С. Визуализация как принцип повествования в романе В. Набокова «Отчаяние» // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2013. № 6 (16).
  13. Рогачева Н., Дроздова А. Язык запаха в мистическом дискурсе прозы Владимира Набокова французского периода // Quaestio Rossica. 2021. Vol. 9. No. 2.
  14. Савицкая Т. Е. Визуализация культуры: проблемы и перспективы // Обсерватория культуры. 2008. № 2.
  15. Сверчкова А. В. «Преломляюще-углубляющая» природа стиля В. Набокова и ее воплощение в сборнике «Возвращение Чорба» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. № 5 (16).
  16. Суслов П. А. Цветопоэтика рассказов В. В. Набокова: семантика, функциональная значимость, роль в структуре текста: дисс. … к. филол. н. Иваново, 2014.
  17. Трубецкова Е. Г. Глаз и оптические средства: деформация зрения в прозе Владимира Набокова // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 429.
  18. Трубецкова Е. Г. Мотив деформации зрения в прозе Владимира Набокова // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2018. № 6.
  19. Трубецкова Е. Г. Сознание как оптический инструмент: о визуальной эстетике Владимира Набокова // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Филология. Журналистика». 2010. Вып. 3.

Author information

Elena Anatolevna Bazhanova

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: March 5, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • В. Набоков
  • перцепция
  • художественная действительность
  • рассказ «Возвращение Чорба»
  • рассказ «Картофельный Эльф»
  • V. Nabokov
  • perception
  • artistic reality
  • story “The Return of Chorb”
  • story “The Potato Elf”

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)