• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Functioning of the Progressive forms of the English verb as an intercultural component of professionally oriented foreign language teaching

Abstract

The aim of the paper is to determine the need to introduce the main aspects of intercultural interaction in the field of professionally oriented teaching of English as a foreign language from the perspective of linguopragmatics in general and the communicative-pragmatic intention of the speaker in particular. The author of the paper points out that a cognitive-pragmatic approach should be followed in foreign language teaching. The paper is novel in that its author proves that there is a need to take into account the cognitive-pragmatic level of English grammar mastery and the speaker’s intentions (in particular, when observing the functioning of Progressive verb forms) when teaching professionally oriented English in terms of intercultural communication skills development. The paper describes the features of the English verb tense category; identifies the ways of intention expression through continuity; determines the extent to which culture-specific variants of the functioning of English Progressive verb forms are represented in textbooks and teaching aids in the subject. As a result of the study, it has been found that the learning and teaching support kits used in the practice of teaching a professionally oriented block of a foreign language do not take into account intercultural differences in the functioning of verb forms, which confirms the need to modify the learning and teaching support kits in order to focus students’ attention on both the intentional load of English grammar and continuity.

References

  1. Артемьева Л. А. Межкультурная коммуникация и прецедентные феномены в контексте профессиональной языковой подготовки студентов // Научное мнение. 2019. № 9. DOI: 10.25807/PBH.22224378.2019.9.26.31
  2. Дерцакян Р. А. Перфект и перфективность английского глагола // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2013. № 1.
  3. Камзанов Д. К. Способы передачи аспектов английского языка в китайском языке // The Scientific Heritage. 2021. № 63-5.
  4. Комарницкая Я. Ю. Глаголы состояния в формах длительного аспекта в современном индийском английском языке // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия «Филология, педагогика, психология». 2021. № 3.
  5. Латыпова Э. Р., Мусина А. Р., Егорова Д. В. Культура межнационального общения в современном вузе // Вопросы педагогики. 2019. № 6-1.
  6. Мильруд Р. П., Максимова И. Р. Когнитивная модель грамматической компетенции учащихся // Язык и культура. 2014. № 2.
  7. Муравьева А. Н. Применение когнитивного подхода к объяснению грамматики на уроке английского языка (на примере форм Simple – Progressive) // Проблемы науки. 2016. № 13 (55).
  8. Павлова Н. Д., Афиногенова А. В. Интенциональные основания вербальной коммуникации // Вестник Российского государственного научного фонда. 2004. № 3.
  9. Пенкина М. В. Коммуникативно-прагматическая компетенция как объект внутривузовского контроля // Проблемы современного образования. 2017. № 6.
  10. Приходченко П. И. Лингводидактический анализ значений сложных глагольных словоформ английского языка с позиций когнитивной грамматики // Современные исследования социальных проблем. 2017. № 2-1.
  11. Сысоев П. В. Пересматривая конструкт межкультурной компетенции: обучение межкультурному взаимодействию в условиях «диалога культур» и «не-диалога культур» // Язык и культура. 2018. № 43. DOI: 10.17223/19996195/43/16
  12. Широких А. Ю. Сочетание индуктивных и дедуктивных методов в профессионально-ориентированном обучении английскому языку // Перспективы науки и образования. 2019. № 3 (39).
  13. Trompenaars F. Riding the waves of culture: Understanding cultural diversity in global business. Chicago: Irwin Professional Publishing, 1993.

Author information

Marina Nikolaevna Bocharova

PhD

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 2, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • межкультурный компонент
  • профессионально-ориентированное обучение
  • лингвопрагматика
  • интенция
  • межкультурная коммуникация
  • intercultural component
  • professionally oriented teaching
  • linguopragmatics
  • intention
  • intercultural communication

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)