• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Functional-semantic and pragmatic specifics of instructional texts in the German language

Abstract

The paper is devoted to a detailed study of the speech genre of instruction in the German linguistic culture, which is a certain set of explanatory instructions, the obligatoriness or necessity of which is determined by the prescriptive-advisory nature. The essence of instructing speech actions is illustrated by the example of German-language operation and maintenance manuals for household appliances. The research aims to describe instruction as a special type of text. The paper also examines in detail the structural-semantic organisation of instructional discourse, reflecting its communicative intentions and functional orientation. The scientific novelty of the research lies in the choice of perspective for consideration of the material, namely, the study is novel in that such a specific form of organisation of speech material as instruction is comprehensively analysed from a communicative-pragmatic point of view. As a result of the research, it has been found that linguistic (terminological vocabulary and units of the morphological and syntactic levels) and non-linguistic means (images) of different levels realised within instructional ways of information transfer have characteristic linguostylistic features and also contain a certain pragmatic potential associated with the implementation of specific prescribed actions.

References

  1. Безукладникова С. С. Инструкция по сборке как жанр инженерно-дидактического дискурса // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022. № 6 (224).
  2. Каджая Л. А., Кузнецова Ю. М., Салимовский В. А., Суворова М. И. Тематическая организация текста инструкций как лингвистическая основа приобретения знаний интеллектуальным агентом // Медиалингвистика. 2021. Т. 8. № 1.
  3. Карасик В. И. Инструктивы в сетевом дискурсе // Жанры речи. 2019. № 2 (22).
  4. Кондрашкина Е. Ю. К вопросу о текстосвязующих категориях в инструктивном тексте // Мир русского слова. 2018. № 3. DOI: 10.24411/1811-1629-2018-13027
  5. Сидорова Т. А. Типология мотивированности слова в когнитивном аспекте // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2016. № 4.
  6. Таюпова О. И., Маширенко О. Н. Специфика вербализации среднего поля высказываний в текстах инструкций на немецком языке // Российский гуманитарный журнал. 2013. Т. 2. № 2.
  7. Becker-Mrotzek M. Schreibentwicklung und Textproduktion. Der Erwerb der Schreibfertigkeit am Beispiel der Bedienungsanleitung. Radolfzell: Verlag für Gesprächsforschung, 2004.
  8. Brinker K. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001.
  9. Ehlich K. Verweisungen und Kohärenz in Bedienungsanleitungen. Einige Aspekte der Verständlichkeit von Texten // Ehlich K., Noack C., Scheiter S. Instruktion durch Text und Diskurs. Zur Linguistik technischer Texte. Opladen: Westdeutscher Verlag, 1994.
  10. Fandrych C., Thurmair M. Textsorten im Deutschen. Linguistische Analysen aus sprachdidaktischer Sicht. Tübingen: Stauffenburg, 2019.
  11. Searle J. R. Consciousness and Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  12. Tholia Sh. Probleme beim Übersetzen von Bedienungsanleitungen aus dem Deutschen ins Englische. New Delhi: Jawaharlal Nehru University, 2019.

Author information

Olga Valeryevna Petryanina

PhD

Samara State Economic University

Elena Vladimirovna Revina

Samara State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • инструкция
  • шаблон
  • интенция
  • текстовая структура
  • иллюстрация
  • instruction
  • template
  • intention
  • text structure
  • illustration

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)