• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Literary representation of an autistic teenager’s consciousness in the modern national prose for teenagers

Abstract

The aim of the research is the comprehension of the ways of psychological introspection of an autistic character’s “impermeable” consciousness in a literary text. In the article, the features of aesthetic manifestation of world perception by an autistic teenager are analyzed in the modern national prose for teenagers. The appeal to the narrative form of inner monologue allows the author to represent an autist’s complex consciousness as close as possible to his autistic worldview (perception of the world as a constant flow of information, the issue of decryption of other people’s emotions). The scientific novelty consists in revealing the artistic forms representing an autistic teenager’s complex consciousness who is the main character, narrator, speech actor expressing the point of view in the story “My Anika” by A. Zaytseva. The results showed that the plot-compositional and psychological functions of narrative forms of inner speech and stream of consciousness make it possible to model a worldview from the point of view of a teenager who has specific features of world perception and thus present this worldview to a reader.

References

  1. Асратян З. Д. Языковая личность образа автора в художественном дискурсе // Гуманитарные исследования. Журнал фундаментальных и прикладных исследований. 2016. № 2 (58).
  2. Игонина С. В., Павлова Т. Л., Желябина А. Г. Тема родительства в современной подростковой литературе (на примере произведения М. Хэддона «Загадочное ночное убийство собаки») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 1-1 (79).
  3. Кук Б. Поэтика аутизма в романе Е. И. Замятина «Мы» // Вестник Тамбовского университета. 2015. № 3 (143).
  4. Кучина Т. Г. Поэтика «я»-повествования в русской прозе конца XX – начала XXI в. Ярославль: Изд-во Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского, 2008.
  5. Мальтинская Н. А. История развития учения об аутизме // Концепт. 2017. № 11.
  6. Переверзева Д. С., Горбачевская Н. Л. Особенности зрительного восприятия у детей с расстройствами аутистического спектра // Современная зарубежная психология. 2013. Т. 2. № 2.
  7. Полева М. А. Языковое сознание подростка через призму внутренней речи персонажей художественной литературы // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2 «Филология и искусствоведение». 2012. № 2.
  8. Рожкова А. В. Теоретические основы детского аутизма: факторы, проявления, проблемы // Colloquium-journal. 2020. № 12 (64).
  9. Сергиенко Е. А. Модель психического как новая исследовательская парадигма когнитивной психологии // Ученые записки Казанского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2015. № 4.
  10. Сиголаева Л. М. Аутичный ребенок в подростковом центре // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 116.
  11. Шайхутдинова А. М. Лингвистические характеристики ненадежности нарратора (на материале современной британской литературы) // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 4 (34).

Author information

Natalya Viatcheslavovna Svitenko

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: January 31, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • современная проза для подростков
  • психологическая интроспекция
  • аутистическое сознание
  • внутренняя речь
  • поток сознания
  • modern prose for teenagers
  • psychological introspection
  • autistic consciousness
  • inner speech
  • stream of consciousness

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)