• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Anti-value categories of English-language neologisms of the business discursive sphere

Abstract

The study aims to identify the main anti-value categories of neologisms in the English-language business discourse. The model of human value consciousness is based on the ideas of decision-making established by ethical and moral values that regulate and guide the behaviour of people in society. The paper examines the values that society denies and that may be associated with negative emotions. Based on the material of online dictionary articles, the author identifies the axiological and pragmatic features of the selected thematic dominants by means of a linguo-axiological analysis. The scientific novelty of the study lies in conducting a detailed investigation of neological units of the English-language business discourse, in providing insight into the nature of their anti-value meanings. As a result, it has been found that the main anti-value categories of the English-language business discourse are concentrated in the thematic space of neological units naming the participants of the discourse, their relationships with each other, business activities, as well as the conditions that contributed to their development. The explicit-implicit nature of the anti-value semantics of the considered units has been also noted.

References

  1. Айвазян Н. Б. Прагмааксиологическое моделирование языкового материала: постановка проблемы изучения // Профессиональная коммуникация: актуальные вопросы лингвистики и методики. 2019. № 12.
  2. Афанасьева О. Ю. Метод лингвокультурного моделирования аксиосферы этноспецифического дискурса // Филология и искусствоведение. Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2012. № 12.
  3. Болотова Ю. С. Аксиологический аспект дискурса моды // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2011. № 4.
  4. Буряковская В. А. Коммуникативные характеристики массовой культуры в медийном дискурсе (на материале русского и английского языков): монография. Волгоград: Перемена, 2014.
  5. Гибатова Г. Ф. Аксиология в языке // Вестник Оренбургского государственного университета. 2011. № 2 (121).
  6. Григорьева В. С. Дискурс как элемент коммуникативного процесса: прагмалингвистический и когнитивный аспекты: монография. Тамбов: Изд-во Тамбовского государственного технического университета, 2007.
  7. Дробницкий О. Г. Мир оживших предметов. Проблема ценности и марксистская философия. М.: Политиздат, 1967.
  8. Ерофеева И. В. Аксиосфера современных СМИ: специфика и компоненты конструирования // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 8. 2009. Вып. 8.   
  9. Здановская Л. Б. Лингвистические аспекты проявления неискренности в условиях делового общения // Язык. Общество. Культура: сб. по мат. всерос. науч.-практ. конф. / отв. за вып. А. С. Усенко. Краснодар, 2019.
  10. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 2000.
  11. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.   
  12. Катермина В. В. Аксиология английской политической неологии в массмедийном дискурсе // Аксиологические аспекты современных филологических исследований: тез. докл. междунар. науч. конф. (г. Екатеринбург, 15-17 октября 2019 г.) / отв. ред. Н. А. Купина. Екатеринбург: Ажур, 2019.
  13. Катермина В. В., Липириди С. Х. Прагматико-аксиологический потенциал сетевых английских неологизмов туристического дискурса: монография. Краснодар: Изд-во Кубанского государственного университета, 2021.
  14. Катермина В. В., Микитанова Т. С. Англоязычные неологизмы делового дискурса в лингвоаксиологическом аспекте // Креативная лингвистика: сб. науч. ст. Астрахань, 2021.
  15. Молодыченко Е. Н. Ценности и оценка в дискурсе консюмеризма: лингво-прагматический и критический анализ // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2016. № 3.
  16. Серебренникова Е. Ф. Аспекты аксиологического лингвистического анализа // Лингвистика и аксиология: этносемиометрия ценностных смыслов: коллективная монография / отв. ред. Л. Г. Викулова. М.: ТЕЗАУРУС, 2011.
  17. Agarwal Sh. Neuromarketing For Dummies // Journal of Consumer Marketing. 2014. Vol. 31 (4). DOI: 10.1108/jcm-12-2013-0811

Author information

Irina Sergeevna Krivoruchko

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: February 11, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • антиценности
  • деловой дискурс
  • неологизм
  • оценка
  • ценности
  • anti-values
  • business discourse
  • neologism
  • evaluation
  • values

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)