• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Semantic field “Anti-politeness” and its manifestation in online communication

Abstract

The aim of the research is to describe anti-politeness as a lexico-semantic category with an extended semantic field. The research is conducted using the material of online comments. The paper gives examples illustrating the manifestation of anti-politeness in the Internet discourse, analyses lexico-stylistic characteristics of online comments. The research is novel in that it is the first to distinguish anti-politeness as a separate lexico-semantic category and investigate the relationship between the notions of “anti-politeness”, “rudeness” and “impoliteness”. As a result, the following anti-politeness strategies have been identified: rudeness, obscenity, intrusiveness, boorishness, disrespect, tactlessness, hostility, contempt, arrogance, indifference, mockery, irony and sarcasm. These strategies are implemented in speech with the help of certain linguistic means, including invectives, negative vocabulary, comparisons and metaphors with pejorative components, hyperboles, rhetorical questions, expressive constructions etc. They can be accompanied by non-verbal elements accepted in the Internet environment, such as emoticons, emoji and punctuation marks in the emotive function.

References

  1. Боева-Омелечко Н. Б. Вопрос как средство выражения стратегий вежливости и антивежливости в современном английском языке // Язык. Культура. Перевод. Коммуникация: сб. науч. тр. к юбилею проф. Г. Г. Молчановой. М.: Тезаурус, 2015.
  2. Буторина Е. П. Вежливость и антивежливость в деловом дискурсе // Вежливость и антивежливость в языке и коммуникации: сб. тр. конф. (г. Москва, 23-24 октября 2018 г.). М.: Политическая энциклопедия, 2018.
  3. Быстрых А. В. Лингвистическая невежливость: проблема определения и методология исследования // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2017. № 4 (277).
  4. Ван Юе. Вежливость и антивежливость в коммуникативном пространстве Интернета (на материале интернет-комментариев) // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2023. Т. 12. № 1.
  5. Граф Е. Ирония как форма (скрытой) «антивежливости» // Вежливость и антивежливость в языке и коммуникации: сб. тр. конф. (г. Москва, 23-24 октября 2018 г.). М.: Политическая энциклопедия, 2018.
  6. Ерзинкян Е. Л. Лингвистическая категория вежливости: семантика и прагматика. Ереван: Изд-во Ереванского государственного университета, 2018.
  7. Жельвис В. И. Грубость как регулятор коммуникативного поведения // Бытие в языке: сб. науч. тр. к 80-летнему юбилею В. И. Жельвиса. Ярославль: Изд-во Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского, 2011.
  8. Карасик В. И. Вежливость и антивежливость в сетевом дискурсе // Вежливость и антивежливость в языке и коммуникации: сб. тр. конф. (г. Москва, 23-24 октября 2018 г.). М.: Политическая энциклопедия, 2018.
  9. Ларина Т. В. Вежливость, невежливость и грубость в межкультурном аспекте // Вежливость и антивежливость в языке и коммуникации: сб. тр. конф. (г. Москва, 23-24 октября 2018 г.). М.: Политическая энциклопедия, 2018.
  10. Леонтьев В. В. Грубость грубости рознь: к 20-летию исследований речевой невежливости в лингвистике // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2016. Т. 15. № 4.
  11. Опарина Е. О. Электронные средства массовой коммуникации: формирование смыслов и жанров; особенности коммуникации // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6 «Языкознание. Реферативный журнал». 2020. № 3.
  12. Петрова А. А. Основные семантические составляющие концепта НЕВЕЖЛИВОСТЬ в русской лингвокультуре: лексикографический анализ // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 5.
  13. Руднева Е. А. Рецензия на книгу: Dániel Z. Kádár, M. Haugh. “Understanding Politeness” // Антропологический форум. 2014. № 27.
  14. Трубина О. Б. Жаргонный дискурс: вежливость – невежливость – антивежливость // Язык и речь в Интернете: личность, общество, коммуникация, культура: сб. ст. IV междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 29 апреля 2020 г.): в 2-х т. М.: Изд-во Российского университета дружбы народов, 2020. Т. 2.
  15. Формановская Н. И. Речевое взаимодействие: коммуникация и прагматика. М.: Икар, 2007.
  16. Формановская Н. И. Русский речевой этикет. М.: КомКнига, 2006.
  17. Фуфаева И. В. XV международная конференция «Вежливость и “антивежливость” в языке и коммуникации» // Вестник Московского университета. Серия 9 «Филология». 2019. № 4.
  18. Харлова М. Л. Невежливость и грубость в американской и русской коммуникативных культурах: дисс. ... к. филол. н. М., 2016.
  19. Bousfield D. Impoliteness in interaction. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2008.
  20. Culpeper J. Impoliteness: Using language to cause offence. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
  21. Haugh M. Im/politeness, social practice and the participation order // Journal of Pragmatics. 2013. Vol. 58.
  22. Locher M. A. Interpersonal pragmatics and its link to (im)politeness research // Journal of Pragmatics. 2015. Vol. 86.
  23. Watts R. J. Rudeness, conceptual blending theory and relational work // Journal of Politeness Research. 2008. Vol. 4 (2).

Funding

The reported study was funded by the China Scholarship Council (CSC).

Author information

Yue Wang

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

Liubov Markovna Goncharova

PhD

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 28, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • понятие «антивежливость»
  • лексико-семантическая категория
  • интернет-комментарий
  • коммуникативные стратегии
  • расширенное семантическое поле «Антивежливость»
  • notion of “anti-politeness”
  • lexico-semantic category
  • online comment
  • communication strategies
  • extended semantic field “Anti-politeness”

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)