• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Semiosis in a literary text: Authenticity and irreality

Abstract

The aim of the research is to identify the linguistic means of a literary text that condition the correctness of the reader’s receptive and interpretative activities, taking into account extralinguistic and intralinguistic factors, which contributes to the effective decoding of the aesthetic sign in the coordinates of perceiving the irreal as authentic based on the material of Yu. K. Olesha’s fairy tale story “The Three Fat Men”. The scientific novelty of the research lies in studying the pragmasemantic potential of the lexico-grammatical units and modalities that determine the reader’s perception of the irreal as authentic in a literary text. As a result, it has been found that fiction and reality form a complex synthesis in the process of creating a literary text. Semiosis in a literary text is characterised by the realisation of three stages – denotation, connotation and the determination of interpretation by the text itself, while the direction of the semiotic process depends upon authenticity and irreality, which are formed and function in a literary text in unity. The irreal is represented in such a text as authentic, which makes the problem of truth/falsity irrelevant in relation to the textual semantic space. The author’s intention forms the coordinates of semiosis of fiction, but the “filling” of these coordinates with the actual signs of the irreal and the authentic is realised only in the reader’s mind on the basis of the implicatures of modality of a literary text.

References

  1. Аристотель. Об искусстве поэзии. М.: Гослитиздат, 1957.
  2. Барт Р. Мифологии. Изд-е 5-е. М.: Академический Проект, 2019.
  3. Бахтин М. М. Проблема текста: опыт философского анализа // Вопросы литературы. 1976. № 1.
  4. Борухов Б. Л. Онтология художественного текста // Художественный текст: онтология и интерпретация: сб. ст. Саратов: Изд-во Саратовского государственного педагогического института, 1992.
  5. Валентинова О. И., Денисенко В. Н., Преображенский С. Ю., Рыбаков М. А. Системный взгляд как основа филологической мысли. М.: ЯСК, 2016.
  6. Дымарский М. Я. Норма текстовости и стилевое варьирование // Художественный текст: онтология и интерпретация: сб. ст. Саратов: Изд-во Саратовского государственного педагогического института, 1992.
  7. Женетт Ж. Вымысел и слог: fictio et diction // Женетт Ж. Фигуры: в 2-х т. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1998. Т. 1-2.
  8. Зельдович Г. М. Взаимоподобие смыслов и структура художественного текста // Слово.ру: балтийский акцент. 2020. № 1 (11).
  9. Клейменова В. Ю. Фикциональность и вымысел в художественном тексте // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2011. № 3.
  10. Костыря А. В. Категория вторичности в рамках лингвистики текста, теории семиозиса и когнитивных исследований // Гуманитарные исследования. История и филология. 2021. № 1.
  11. Красных В. В. Текст как единица дискурса // Международная юбилейная сессия, посвященная 100-летию со дня рождения акад. В. В. Виноградова: тез. докл. М., 1995.
  12. Кузнецова Анна В. Прагматика культурных кодов в художественном тексте // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2021. № 3.
  13. Лейдерман Н. Л. Текст и образ // Филологический класс. 2004. № 12.
  14. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. М.: Гнозис, 1992.
  15. Лотман Ю. М. Семиосфера. СПб.: Искусство-СПб, 2010.
  16. Лотман Ю. М. Текст в тексте // Ученые записки Тартуского государственного университета. 1981. Вып. 567.
  17. Мейзерский В. М. Проблемы и перспективы семиотики текста // Художественный текст: онтология и интерпретация: сб. ст. Саратов: Изд-во Саратовского государственного педагогического института, 1992.
  18. Москальская О. И. Грамматика текста. М.: Высшая школа, 1981.
  19. Розин В. М. Расширительное истолкование семиотического подхода // Культура и искусство. 2020. № 9.
  20. Руднев В. П. Морфология реальности: исследования по философии текста. М.: Гнозис, 1996.
  21. Серкова Н. И. Предпосылки членения текста на сверхфразовом уровне // Вопросы языкознания. 1978. № 3.
  22. Степанов Ю. С. В мире семиотики // Семиотика: антология / сост. Ю. С. Степанов. М.: Академический Проект; Деловая книга, 2001.
  23. Фещенко В. В. Художественная коммуникация: от семиотических моделей к лингвоэстетической теории // Слово.ру: балтийский акцент. 2021. № 1 (12).
  24. Шмид В. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003.
  25. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб.: Symposium, 2006.
  26. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: АСТ; CORPUS, 2016.
  27. Greimas A.-J. Semiotique et sciences socials. P.: Editions du Seuil, 1976.

Author information

Anna Igorevna Dzyubenko

PhD

Sothern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: March 13, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • семиозис
  • художественный текст
  • достоверность
  • ирреальность
  • художественный вымысел
  • semiosis
  • literary text
  • authenticity
  • irreality
  • fiction

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)