• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Manipulation of the interlocutor in business communication situations (based on the material of German cinema)

Abstract

The paper presents the most common ways of manipulating the interlocutor in the business communication of Germans using the example of dialogues from modern German films. The authors consider the basic principles of business interaction between partners in order to identify deviations from the norms of communicative behaviour. The aim of the research is to identify and describe the main tactics of manipulation in the business communication of Germans. The paper examines acts of manipulation, the linguistic units used for further recognition of an act of manipulation and also reveals Germans’ response to manipulation attempts. In addition, the authors consider the main personality types of the manipulator in business communication. The research is novel in that it is the first to consider the linguistic units peculiar to the act of manipulation in German business communication. As a result of the study, it has been found that the main tactics of the manipulator’s behaviour in business communication are his/her attempt to depart from the accepted norms of behaviour in the business communication of Germans by creating situations unusual for the manipulated person (tactics of departure from generally accepted norms), as well as the tactics of seduction, implemented through the use of the manipulator’s personal qualities.

References

  1. Аверченко Л. К. Управление поведением в организациях. Новосибирск: Изд-во Сибирской академии государственной службы, 2015.
  2. Булахтин М. А. Культурные детерминанты немецкого стиля переговоров // Вестник Прикамского социального института. 2020. № 1 (85).
  3. Горанчук В. В. Психология делового общения и управленческих воздействий. СПб. – М.: Нева; ОЛМА-ПРЕСС Инвест, 2003.
  4. Гурочкина А. Г. Манипулирование в лингвистике // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2003. № 3 (5).
  5. Дроздова Д. Р. Вербальные способы реализации манипулятивных стратегий в академическом дискурсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 11.
  6. Куликова Л. В. Особенности русско-немецкой коммуникации как отражение конфронтации национальных коммуникативных стилей // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2004. № 2.
  7. Лавриненко В. Н. Психология и этика делового общения. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005.
  8. Лебедева А. А. Социокультурная компетенция (на примере немецкого языка) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2015. № 9 (720).
  9. Морозов М. А. Политические эвфемизмы как средство манипулирования в современной публицистике // Мир русского слова. 2015. № 1.
  10. Сосновская А. М. Деловая коммуникация и переговоры. СПб.: Изд-во Северо-Западной академии государственной службы, 2011.
  11. Шостром Э. Анти-Карнеги. М.: Попурри, 2005.
  12. Kirschner J. Manipulieren – aber richtig. Acht erfolgreiche Strategien, mit denen Sie auf andere Menschen Einfluss nehmen. Berlin: Nikol, 2012.

Author information

Rafael Arkadjevich Gazizov

Dr

Ufa University of Science and Technology

Arina Valerjevna Dilmukhametova

PhD

Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: March 2, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • деловое общение
  • манипуляция
  • менеджер
  • немецкий партнер
  • business communication
  • manipulation
  • manager
  • German partner

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)