• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

W. Shakespeare’s tragedy “Macbeth” as a model of dehumanization and secularization of the Late Renaissance

Abstract

The aim of the study is to determine the features of the process of dehumanization and secularization of the Late Renaissance in Shakespeare’s tragedy “Macbeth”. The image of Macbeth reflects the humanistic idea of the free will of a person who sees a model in himself and his aspirations. Striving to gain power at any cost, Macbeth turns to demonic creatures – witches. Demonism is combined with politics, prompting the ruler to seek help and protection from otherworldly forces. The scientific novelty of the study lies in the fact that the tragedy “Macbeth” is analyzed in the context of Shakespeare’s philosophical and aesthetic views and reflects the playwright’s ideas that evil intentions are not rooted in external socio-political reasons, but are psychologically conditioned by the individual’s desire to achieve what he wants by raising his status regardless of existing moral norms and ideas about the law and virtues. The results demonstrated that Shakespeare reflected the religious, political and spiritual contradictions of the Late Renaissance in the tragedy “Macbeth”, showing how the dehumanization and secularization of the Late Renaissance made the process of transformation of humanistic ideals irreversible and at the same time detrimental to the spiritual state of society as a whole.

References

  1. Аникст А. А. Послесловие к «Макбету» // Шекспир У. Полное собрание сочинений: в 8-ми т. / под общ. ред. А. Смирнова и А. Аникста. М.: Искусство, 1960. Т. 7.
  2. Аникст А. А. Ремесло драматурга. М.: Советский писатель, 1974.
  3. Белинский В. Г. Литературные мечтания. Эстетика и литературная критика: в 2-х т. М.: Художественная литература, 1959. Т. 1.
  4. Блум Х. Западный канон. Шекспир как центр канона // Иностранная литература. 1998. № 12.
  5. Буркхард Я. Культура Возрождения в Италии. М.: Юристъ, 1996.
  6. Делюмо Ж. Цивилизация Возрождения. Екатеринбург: У-Фактория, 2006.
  7. Комарова В. П. Шекспир и Монтень. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1983.
  8. Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения. М.: Мысль, 1978.
  9. Макиавелли Н. Государь. М. – Харьков: Эксмо; Фолио, 2006.
  10. Монтень М. Опыты: в 2-х т. М. – СПб.: Эксмо; Terra Fantastica, 2006. Т. 1.
  11. Ницше Ф. Так говорил Заратустра. Мн.: Харвест, 2007.
  12. Пушкин А. С. О романах Вальтера Скотта // Пушкин А. С. Полное собрание сочинений: в 10-ти т. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1962. Т. 6.
  13. Стрельникова Л. Ю. Любовь и закон в комедии У. Шекспира «Мера за меру» и поэме А. С. Пушкина «Анджело» // Знание. Понимание. Умение. 2020. № 4.
  14. Хаксли О. Шекспир и религия. 2007. URL: https://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/haksli/shex_rel.php
  15. Шведов Ю. Ф. Эволюция шекспировской трагедии. М.: Искусство, 1975.
  16. Holinshed’s Chronicles. England, Scotland and Ireland: in 6 vols. / with a new introduction by V. F. Snow. N. Y.: AMS press, 1976. Vol. 1-6.

Author information

Larisa Yurievna Strelnikova

PhD

Armavir State Pedagogical University

Lyubov Viktorovna Chernova

PhD

Armavir State Pedagogical University

Irina Igorevna Tarasova

PhD

Armavir State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: May 13, 2023.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • У. Шекспир
  • дегуманизация
  • макиавеллизм
  • демонизм
  • секуляризация христианства
  • W. Shakespeare
  • dehumanization
  • Machiavellianism
  • demonism
  • secularization of Christianity

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)