• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

The self-concept of the protagonist and the author’s intention (by the example of V. Pelevin’s short story “Nika”)

Abstract

The aim of the study is to identify and describe the ways of self-presentation and the type of self-concept of the protagonist in a postmodern literary work. Attaining the aim made it possible to draw a line between the artistic context of the author and the artistic context of the protagonist in texts with first-person narration. The obtained results showed that such a distinction is very important, since it allows examining the features of the interaction of the specified contexts and the mechanisms of formation of the aesthetic-semantic context of the reader stimulating artistic activity and causing the emergence of an aesthetic reaction. The reasoning and arguments presented in the paper are illustrated by examples from V. Pelevin’s short story “Nika”. The study is novel in that it is the first to conduct a comprehensive linguostylistic analysis of the protagonist’s inner speech and propose ways of explication of the author’s intention hidden in the subtext. This analysis showed that there is an obvious semantic heterogeneity and inconsistency in the short story, which is necessary for the author to mislead the reader by controlling the process of perception of the artistic meaning and to cause an unexpected emotional reaction by the ending of the short story.

References

  1. Бахтин М. М. Автор и герой: к философским основам гуманитарных наук. СПб.: Азбука, 2000.
  2. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари; Языки славянской культуры, 2002. Т. 6.
  3. Белоконь Н. А. «Авторская маска» как структурообразующий принцип повествовательной манеры современного автора // Восточнославянская филология. 2019. № 8.
  4. Богданова О. Постмодернизм в контексте современной русской литературы (60-90 годы XX века – начало XXI века). СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2004.
  5. Богданова О., Кибальник С., Сафронова Л. Литературные стратегии Виктора Пелевина. СПб.: Петрополис, 2008.
  6. Винокур Г. О. О языке художественной литературы. М.: URSS, 2021.
  7. Дымарский М. Я. Проблемы текстообразования и художественный текст (на материале русской прозы XIX-XX вв.). СПб.: URSS, 2020.
  8. Евтушенко О. В. Художественная речь как инструмент познания. М.: Языки славянской культуры, 2010.
  9. Жолковский А. К. Блуждающие сны. Статьи разных лет. М.: Азбука, 2016.
  10. Иванова О. С. Структура полифонической композиции и ее реализация в художественном тексте // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2016. № 36.
  11. Лаврова О. А., Миллер Л. В., Политова Л. В. Аффективное содержание художественного текста и национальная эстетическая традиция // Наука и культура России: мат. междунар. практ. конф. Самара: Изд-во Самарского государственного университета путей сообщения, 2022.
  12. Лебедева Н. М. Введение в этническую и кросс-культурную психологию. М.: Ключ-С, 1999.
  13. Мельничук О. А. Типология художественных произведений с повествованием от первого лица // Вестник Якутского государственного университета. 2005. Т. 2. № 1.
  14. Современное зарубежное литературоведение (страны западной Европы и США). Энциклопедический справочник / под ред. И. П. Ильина и Е. А. Цургановой. М.: Интрада, 1996.

Author information

Ludmila Vladimirovna Miller

Dr

Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2023.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • постмодернистский текст
  • В. Пелевин
  • внутренний монолог
  • авторская позиция
  • ценностный контекст
  • postmodern text
  • V. Pelevin
  • internal monologue
  • author’s position
  • value context

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)