• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

Planning and implementation of the administrative node of the institutional virtual learning environment of a linguistic university

Abstract

The research is aimed at developing and testing a node of the institutional virtual learning environment of a linguistic university to monitor the learning process and to assist the management of the educational programs in decision-making, which would be organically combined with the corresponding lear¬ning nodes – both technically and conceptually. Scientific novelty lies in the fact that the notion of an ad-ministrative node is introduced into the concept of the virtual learning environment for the first time; in addition, the paper proposes an approach to the development of software solutions that are secondary to methodological aspects, that is, they proceed from the needs of the learning process and not from any “technical” circumstances. In the course of the research, firstly, the requirements for the functions of the administrative node were drawn up and the technical tools for its implementation were listed, sec-ondly, its complete programming code was written, including the construction of an interactive graphical user interface, and, thirdly, the created software package was tested and its viability as a node of the insti-tutional virtual learning environment of a language university was established. As a result, the correctness of the approach to creating software for the needs of the learning process as an add-on to the basis, which is made up of methodological components, has been proved. This approach is opposed to choosing ready-made software solutions, which lack flexibility and are poorly compatible with the actual processes of or-ganizing and implementing educational programs in specific conditions.

References

  1. Выготский Л. С. Мышление и речь. Л.: Государственное социально-экономическое издательство, 1934.
  2. Горожанов А. И. Формирование обучающей виртуальной среды в контексте новых информационных технологий: дисс. … д. филол. н. М., 2018.
  3. Думина Е. В. Формирование умений межкультурной письменной коммуникации юриста в условиях ранней профессионализации (немецкий язык, бакалавриат): дисс. … к. пед. н. М., 2021.
  4. Ермолаев А. В. Об опыте разработки модели виртуальной обучающей среды специальности переподготовки // Организация образовательного процесса в учреждении высшего образования: научные и методические аспекты: сб. тр. конф. (г. Могилев, 1 мая – 30 июня 2022 г.). Могилев: Изд-во Могилевского института Министерства внутренних дел Республики Беларусь, 2022.
  5. Мякошина Л. В. Экспериментальное внедрение электронных обучающих модулей в образовательный процесс // Универсальное и национальное в языковой картине мира: мат. V междунар. науч. конф. (г. Минск, 21-23 октября 2022 г.). Мн.: Изд-во Минского государственного лингвистического университета, 2022.
  6. Писарик О. И. Специфика формирования и обогащения терминологической системы подъязыка строительства (на материале текста пояснительной записки к проекту) // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10. № 1 (34). DOI: 10.26140/bgz3-2021-1001-0088
  7. Рахманов И. В., Гез Н. И., Зимняя И. А. Основные направления в методике преподавания иностранных языков в XIX-XX вв. М.: Педагогика, 1972.
  8. Щерба Л. В. Как нужно изучать иностранные языки. М. – Л.: Государственное издательство, 1929.
  9. Gorozhanov A. I. Institutional Educational Virtual Environment for Linguistic Purposes: Theory and Practice. Kazan: Buk, 2019.
  10. Guseinova I. A., Gorozhanov A. I., Kosichenko E. F. Development of Linguistic Institutional Educational Virtual Environment at Moscow State Linguistic University (2016-2018) // SHS Web of Conferences: The Conference Proceedings (Volgograd, April 23-28, 2019). Volgograd: EDP Sciences, 2019. Vol. 69. DOI: 10.1051/shsconf/20196900045
  11. Palmer H. E. The Scientific Study and Teaching of Languages. L.: George G. Harrap & Company, 1917.
  12. Skinner B. F. The Technology of Teaching. Des Moines: Meredith Corp., 1968.

Author information

Alexey Ivanovich Gorozhanov

Dr

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: January 1, 2001.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • административный узел
  • институциональная обучающая виртуальная среда
  • специальное программное обеспечение
  • LMS Moodle
  • Python
  • administrative node
  • institutional virtual learning environment
  • special software

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)