• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

The communicative category of reliability in the oral popular science discourse

Abstract

The paper examines the peculiarities of the implementation of the communicative category of reliability in the oral popular science discourse on the Internet. The communicative category of reliability is studied using the material of lectures posted on the PostNauka educational platform. The features of the video lectures of the PostNauka project are determined, which indicate the need to consider the Russian-language online lecture as a separate genre of popular science discourse. The results of analysing the material under study are described: the markers of problematic reliability used by lecturers to attract the attention of the audience and increase the involvement of the listener in communication are highlighted, in particular, the specifics of the use of lexical means in lecture materials in Russian are examined. The aim of the research is to describe the specifics of the reliability category expression in the text of a popular science video lecture on history. The scientific novelty of the research lies in identifying the means of the reliability category expression in the oral popular science humanities discourse taking into account the lecturer’s choice of the optimal ways of constructing meanings when conveying information to listeners. As a result, it has been found that the transfer of scientific knowledge to a wide audience is characterised by the presence of problematic reliability markers. Such linguistic means include parenthetical words, indefinite pronouns, adjectives and adverbs with evaluative meanings, semantically empty lexemes, as well as lexemes requiring the communicants to have common presuppositions within the same linguistic culture.

References

  1. Беляева Е. И. Достоверность // Теория функциональной грамматики. Темпоральность. Модальность / отв. ред. А. В. Бондарко. Л.: Наука, 1990.
  2. Галухин А. В. К определению понятия достоверности с позиций теории обоснования // Социально-гуманитарные знания. 2021. № 4.
  3. Егоров Н. В. Способы взаимодействия адресанта и адресата в научно-популярном дискурсе // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А «Гуманитарные науки». 2020. № 2.
  4. Матяшевская А. И. Вариантность и вариативность устного научно-популярного жанра // Жанры речи. 2017. № 2 (16).
  5. Панченко Н. Н. Достоверность как коммуникативная категория: автореф. дисс. ... д. филол. н. Волгоград, 2010.
  6. Панюкова С. А. Трансформация контента научно-популярного российского медиа «Постнаука» // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2022. № 4 (46).
  7. Реабилитация: как это было: в 3-х т. / сост.: А. Н. Артизов, Ю. В. Сигачев, В. Г. Хлопов, И. Н. Шевчук. М.: Международный фонд «Демократия», 2000. Т. 1. Март 1953 – февраль 1956.
  8. Савельев А. С. Научно-популярный дискурс в современной интернет-коммуникации: к постановке проблемы // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2022. № 6 (45).
  9. Сахарова А. В. Языковые средства выражения объективной эпистемической модальности в научном дискурсе // Научный диалог. 2020. № 4.

Author information

Daria Anatolyevna Mochalova

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Tatiana Gennadievna Evtushenko

PhD

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: May 10, 2023.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • категория достоверности
  • научно-популярный дискурс
  • видеолекция
  • category of reliability
  • popular science discourse
  • video lecture

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)