• Original research article
  • August 15, 2023
  • Open access

Morphological and syntactic features of Bashkir advertising texts (based on the material of periodicals)

Abstract

The study aims to identify the morphological and syntactic features of advertising texts in the Bashkir language. The paper clarifies the notion of “advertising text” and its structural elements. Main attention is paid to the description of the morphological and syntactic features of Bashkir advertising texts using the example of the newspapers Башҡортостан (Bashkortostan), Киске Өфө (Evening Ufa) and Торатау (Toratau) for 2022-2023. The study is novel in that it is the first to propose an analysis of modern Bashkir advertising texts at the level of morphology and syntax. As a result, it was proved that the advertising text in Bashkir newspapers is an effective use of various linguistic means of different levels, its pragmatic aspect is manifested in the choice of grammatical units and special syntax. The functioning of morphological means in advertising texts is characterized by informativeness, imperativeness, pragmatism, emotionality and gives the text expressiveness, effectiveness, enhances the semantic load. The use of simple, one-member sentences, subordinate relations, parenthetical constructions, inversion, questions and exclamations is of particular importance in the syntax of the advertising text. The advertising texts presented in the paper are informative and descriptive in nature.

References

  1. Азнабаев А. М. Синтаксис сложного предложения башкирского языка. Уфа: Гилем, 2007.
  2. Баскаков Н. А. Историко-типологическая морфология тюркских языков: структура слова и механизм агглютинации. М.: Наука, 1979.
  3. Валиева Г. Д. Структурная организация описательных микротекстов в башкирском языке: автореф. дисс. … к. филол. н. Уфа, 2002.
  4. Грамматика башкирского языка: в 3-х т. Уфа: Китап, 2018. Т. 2. Морфология / отв. ред. Х. В. Султанбаева.
  5. Грамматика башкирского языка: в 3-х т. Уфа: Китап, 2018. Т. 3. Синтаксис / отв. ред. А. М. Азнабаев, Ф. С. Тикеев.
  6. Дмитриев Н. К. Грамматика башкирского языка. М. – Уфа: Наука, 2008.
  7. Зайнуллин М. В. Современный башкирский литературный язык. Морфология. Уфа, 2013.
  8. Имшинецкая И. Креатив в рекламе. М., 2002.
  9. Искужина Ф. С. Текст и средства его организации в современном башкирском языке. Уфа, 2000.
  10. Ишбулатов Н. Х., Зайнуллин М. В. Современный башкирский литературный язык. Фонетика. Морфология. Уфа, 1986.
  11. Леутко М. А., Назар Р. Н. Композиционные и морфологические особенности рекламных текстов // Идеи. Поиски. Решения: сб. ст. и тез. XVI междунар. науч.-практ. конф. преподавателей, аспирантов, магистрантов, студентов. Мн.: Изд-во Белорусского государственного университета, 2022.
  12. Сазонова И. А. Структурно-функциональные особенности печатного рекламного текста на различных этапах жизненного цикла товара (ЖЦТ): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2006.
  13. Саитбатталов Г. Г. Башкирский язык: в 2-х т. Уфа, 1999. Т. 1. Синтаксис простого предложения.
  14. Саитбатталов Г. Г. Башкирский язык: в 2-х т. Уфа, 2002. Т. 2. Синтаксис сложного предложения.
  15. Тикеев Д. С. Исследования по синтаксису простого предложения современного башкирского языка. Уфа, 1999.
  16. Тикеев Д. С. Основы синтаксиса современного башкирского языка. М.: Наука, 2004.
  17. Тикеев Д. С., Тикеев Ф. С. Современный башкирский язык. Синтаксис. Уфа: Гилем, 2008.
  18. Усманова М. Г. Функционально-семантическая классификация глаголов башкирского языка. Уфа, 2002.
  19. Фещенко Л. Г. Структура рекламного текста. СПб., 2003.

Author information

Zulfiya Yurisovna Ganieva

Ufa University of Science and Technology

Gulfira Rifovna Abdullina

Dr

Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2023.
  • Published: August 15, 2023.

Keywords

  • башкирский язык
  • морфология
  • синтаксис
  • рекламный текст
  • периодика
  • Bashkir language
  • morphology
  • syntax
  • advertising text
  • periodicals

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)