• Original research article
  • August 16, 2023
  • Open access

Functioning of the Mari language in the school education system in the past and the present

Abstract

The study aims to obtain results showing the functioning of the Mari language in the school education system starting with its first appearance in the curriculum up to its current disadvantaged position in Mari El schools. Some reasons that have led to this situation are also identified. To solve the problem, the author reviews the available scientific works of Mari and other scholars, census and sociological survey data, as well as federal and regional laws relating to the education system and the Mari language. Attention is also paid to those significant events in the country that influenced both the state of the education system and the psychological mood of the population. The article consists of two sections – the Mari language in the past and in the present. The scientific novelty of the work lies in the fact that it is the first to show the functioning of the Mari language in school education in comparison, covering both the 18th and 19th centuries and the 21st one. The 20th century was omitted deliberately, as it has already been described in a number of the author’s earlier papers. The results obtained showed that the situation with the study of the Mari language in schools is still unsatisfactory for a number of reasons and that the regional authorities pay insufficient attention to the vitality of the Mari language, the preservation of which directly depends on its position in the school education system.

References

  1. Апакаев П. А. Первые дореволюционные буквари и вопросы народного образования // 200 лет марийской письменности: мат. научной сессии. Йошкар-Ола, 1977.
  2. Горячева М. А. Языки России в системе школьного образования Республики Марий Эл: динамика функционирования // Проблемы марийской и сравнительной филологии: сб. статей. Йошкар-Ола, 2020.
  3. Зеленеева Г. С., Орлова О. В., Шабыков В. И. Межконфессиональные и межнациональные отношения в Республике Марий Эл (материалы социологического исследования 2021 года). Йошкар-Ола, 2022.
  4. Иванов И. Г. История марийского литературного языка. Йошкар-Ола, 1975.
  5. Иксанова Л. Г. Марийский язык и этнокультурная образовательная среда общеобразовательной школы // Проблемы марийской и сравнительной филологии: сб. статей. Йошкар-Ола, 2021.
  6. Казимов А. С. Развитие народного образования в Марийском крае в конце XVIII – первой половине XIX века // Попов Н. С., Сануков К. Н., Сухин В. И. Из истории развития народного образования и просветительства в Среднем Поволжье / Марийский научно-исследовательский институт. Йошкар-Ола, 1993.
  7. Кондрашкина Е. А. Динамика функционального развития марийского языка. М., 2008.
  8. Кулалаева Н. А. Проблемы и перспективы обучения марийскому государственному языку в школах Республики Марий Эл // Проблемы марийского языка как государственного: сб. статей / Марийский научно-исследовательский институт. Йошкар-Ола, 2000.
  9. Мосин М. В. Мордовские (мокшанский и эрзянский) литературные языки: состояние, проблемы и перспективы развития // Финно-угристика на пороге III тысячелетия: мат. II всерос. науч. конф. финно-угроведов 2-5 февраля 2000 г. Саранск, 2000.
  10. Попов Н. С. Новые черты развития народного образования в Марийском крае в 60-70-е гг. XIX века // Попов Н. С., Сануков К. Н., Сухин В. И. Из истории развития народного образования и просветительства в Среднем Поволжье / Марийский научно-исследовательский институт. Йошкар-Ола, 1993.
  11. Сануков К. Н. Финно-угры и финно-угроведение: новые горизонты // Финно-угроведение. 1994. № 1.
  12. Токарева Л. Марийская школа в 20-е годы // Финно-угроведение. 1999. № 2-3.
  13. Шабаев Ю. П., Воронцов В. С., Орлова О. В., Мартыненко А. В., Миронова Н. П. Языковая политика и языковая ориентация населения в национальных республиках: конфликт интересов между группами или несовершенство культурных практик (на примере регионов с финно-угорским населением)? // Вопросы филологии. 2018. № 1 (61).

Author information

Elena Alekseevna Kondrashkina

PhD

Institute of Linguistics of the Russian Academy of Sciences, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 22, 2023.
  • Published: August 16, 2023.

Keywords

  • марийский язык
  • система образования
  • школы
  • законы об образовании
  • государственный язык
  • Mari language
  • education system
  • schools
  • education laws
  • state language

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)