• Original research article
  • August 17, 2023
  • Open access

Actualization of the English lexeme “food” as a key cognitive unit of a gastronomic discourse in the Russian linguistic digital space of Internet communication

Abstract

The aim of the work is to discover the peculiarities of the English lexeme “food” and its combinations as a key unit of a gastronomic discourse in the linguistic digital space of Internet communication in the modern Russian language. The article considers the multilevel entry of the English lexeme “food” and its combinations in the receiving language, describes the structural and word-formation aspect, suggests a thematic description and provides linguo-pragmatic functions. The scientific novelty of the work is expressed in a comprehensive study of the peculiarities of the English lexeme “food” based on the Russian linguistic digital mаtеrial of Internet communication. As a result of the study, 128 English-language borrowed units with the key component “food” or “фуд” were detected, 13 thematic subgroups of the English borrowings were identified; such thematic subgroups as “Tools, objects, means”, “Professions and positions”, “Premises”, “Names of organizations”, “Internet”, “Business”, “Miscellanea” contain the largest number of combinations with the key component “food” and reflect the cognitive complication of the world and production processes, changes in the way of people’s life on a global scale.

References

  1. Алюнина Ю. М. Блог как источник новейших англицизмов: на материале текстов интернет-дискурса моды // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2019. Т. 17. № 4. DOI: 10.25205/1818-7935-2019-17-4-78-91
  2. Ахметшина Ю. В. Современные англоязычные заимствования и проблема межвариантности в свете общей теории заимствования // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80).
  3. Бондаренко О. Р. Современная дилемма. Овладение английским языком и сохранение русскоязычной идентичности? // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2020. № 3. DOI: 10.17308/lic.2020.3/2925
  4. Голованова Е. И. Новые названия лиц по профессии и должности в русском языке // Вестник Челябинского государственного университета. Филологические науки. 2015. № 27 (382). Вып. 98.
  5. Дедюхин А. А., Дедюхина А. Г. Лингвопрагматические функции англоязычных заимствований в текстах рекламы // Междисциплинарные аспекты лингвистических исследований: сб. науч. тр. / под ред. В. И. Тхорика, В. В. Катерминой, А. М. Прима, А. В. Самойловой. Краснодар: Изд-во Кубанского государственного университета, 2020.
  6. Земскова А. Ю. Лингвосемиотические характеристики англоязычного гастрономического дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2009.
  7. Зорина А. В. Англицизмы в современном русском языке (на примере интернет-лексики) // Казанский лингвистический журнал. 2018. Т. 1. № 2 (1).
  8. Ляшева М. Н. Функционирование идеологем в современном развлекательном интернет-дискурсе: дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2019.
  9. Минеева З. И. Контаминация в образовании номинаций человека // Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология». 2015. Т. 25. Вып. 2.
  10. Мюллер А. Об отражении пандемии в разнокультурных лингвистических ландшафтах (на примере элементов публичного пространства Минска, Нюрнберга и Варшавы) // Коммуникативные исследования. 2020. Т. 7. № 4. DOI: 10.24147/2413-6182.2020.7(4).846-864
  11. Олянич А. В. Гастрономический дискурс // Дискурс-Пи. 2015. № 2 (19).
  12. Олянич А. В. Гастрономический дискурс в системе массовой коммуникации (семантико-семиотические характеристики) // Массовая культура на рубеже ХХ-ХХI веков: человек и его дискурс: сб. науч. тр. М.: Азбуковник, 2003.
  13. Сигидов Ю. И., Кочкина В. П. Англоязычное заимствование в русской экономической терминологии // Вестник Академии знаний. 2019. № 30 (1).
  14. Смагина Е. С. Лингвистические особенности гастрономического дискурса // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2021. № 8-1 (59). DOI: 10.24412/2500-1000-2021-8-1-132-135
  15. Тихонова А. Н., Яруллина А. Ш. Англоязычные заимствования в экономической лексике русского языка // Казанский вестник молодых ученых. Педагогические науки. Лингвопедагогика. 2018. Т. 2. № 3 (6).
  16. Ундрицова М. В. Гастрономический дискурс: лингвокультурологические и переводческие аспекты // Вестник Московского университета. Серия 22 «Теория перевода». 2012. № 2.
  17. Хонимкулова Ф. Р. Англицизмы в современном русском языке // Academic Research in Educational Science. 2021. Vol. 2. No. 5.
  18. Fairclough N. Language and Globalization. L., 2006.
  19. Piller I., Zhang J., Li J. Linguistic Diversity in a Time of Crises: Language Challenges of the COVID-19 Pandemic // Multilingua. 2020. Vol. 39. Iss. 5. DOI: 10.1515/multi-2020-0136

Author information

Anna Gennadievna Dediukhina

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2023.
  • Published: August 17, 2023.

Keywords

  • англоязычная лексема
  • многоуровневое вхождение
  • языковое цифровое пространство
  • ключевая когнитивная единица
  • гастрономический дискурс
  • English lexeme
  • multilevel entry
  • linguistic digital space
  • key cognitive unit
  • gastronomic discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)