• Original research article
  • August 17, 2023
  • Open access

Intertextuality as a device of poetics in Ilgiz Zainiev’s tragedy “Madina”

Abstract

The aim of the study is to identify intertextual connections and artistic-poetic features in the tragedy “Madina” by the Tatar playwright Ilgiz Zainiev. The paper examines the dialogue between the tragedy “Madina” and the ancient Greek tragedy “Medea” by Euripides at the level of images and plot. Examples from the history of Turkic-Tatar literature related to antiquity are given. The influence of the style of the English classic W. Shakespeare on I. Zainiev’s text is revealed. The originality of the poetics and style of the tragedy “Madina” is shown. The study is novel in that it is the first to consider a work of modern Tatar drama in connection with an ancient model, to reveal the role of the phenomenon of intertextuality in I. Zainiev’s tragedy as a way of determining the inclusion of the work in a broad universal context and contributing to the universalisation of the depiction. As a result, it has been proved that the moral-historical and cultural-aesthetic experience of the previous era, “someone else’s word” allowed the author to identify the universal meaning of the tragedy of an individual depicted by him.

References

  1. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс; Универс, 1994.
  2. Бахтин М. Вопросы литературы и эстетики: исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975.
  3. Ганиева Р. Нәзыйрәчелектән – интертекстуальлеккә – әңгәмәдәшчелеккә таба // Әдәби мирас һәм текстология. Икенче чыгарылыш. Казан, 2011.
  4. Жилина Е. А. Эстетическое основание интертекстуальности в литературе // Мировоззренческие основания культуры современной России: сб. науч. тр. IX междунар. науч.-практ. конф. (г. Магнитогорск, 10-12 мая 2018 г.). Магнитогорск: Изд-во Магнитогорского государственного технического университета им. Г. И. Носова, 2018. Вып. 9.
  5. Закирзянов А. М. Современная татарская драматургия (2016-2020 гг.): проблематика и поэтика // Национальные литературы в контексте культурной интеграции: мат. междунар. круглого стола (г. Казань, 9 июня 2021 г.) / сост. Л. Р. Надыршина, Ф. Х. Миннуллина. Казань: Изд-во Института языка, литературы и искусства имени Г. Ибрагимова Академии наук Республики Татарстан, 2021.
  6. Миннегулов Х. Тюрко-татарская словесность в контексте межлитературных связей: монография. Казань: Ихлас, 2017.
  7. Миннуллина Ф. Х. Жанр драмы в татарской драматургии рубежа XX-XXI веков. Казань: Изд-во Института языка, литературы и искусства имени Г. Ибрагимова Академии наук Республики Татарстан, 2019.
  8. Смирнов И. П. Порождение интертекста. Элементы интертекстуального анализа с примерами из творчества Б. Л. Пастернака. Изд-е 2-е. СПб., 1995.
  9. Хализев В. Е. Драма как род литературы (Поэтика, генезис, функционирование). М.: Изд-во Московского университета, 1986.
  10. Чуненкова Е. Трагедии Шекспира через призму колористики и контрастов. 2017. URL: https://literaguru.ru/tragedii-shekspira-cherez-prizmu-koloristiki-i-kontrastov/

Author information

Venera Faizievna Makarova

Dr

G. Ibragimov Institute of Language, Literature and Art, Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan, Kazan

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2023.
  • Published: August 17, 2023.

Keywords

  • жанр
  • интертекстуальность
  • поэтика
  • татарская драматургия ХХI века
  • экзистенциальная ирония
  • genre
  • intertextuality
  • poetics
  • Tatar drama of the XXI century
  • existential irony

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)