• Original research article
  • August 23, 2023
  • Open access

Feminitives in the usage of new media

Abstract

The aim of the study is to determine the features of formation and use of feminitives denoting a profession or position in new media. The paper compares the feminitives often used in new media and the means of their formation with the units of the official naming of positions and professions of women in the legal field recorded in a classifier. The scientific novelty of the work consists in clarifying the boundaries of the implementation of the formality category in the new conditions of communication using the example of the lexico-semantic group of feminitives. As a result, it has been found that there are practically no intersections between the set of units from the list of officially recommended feminitives – the language facts used to denote positions and titles – with the set of the most frequent units used in new media. Even in the few cases of a simultaneous entry of units into the list of official names of positions and professions, on the one hand, and into the list of frequently occurring nominations in the usage of new media, on the other hand, such lexemes, as a rule, coincide only in form – their meanings often diverge. Various ways of formation of feminitives in the official classifier and the usage of new media are also noted.

References

  1. Буторина Е. П., Карнаух Н. Л. Русский язык и культура деловой речи. Справочник-практикум. М.: Термика.Ру, 2015.
  2. Горошевская О. Н. Феминитивы в текстах медиа и документах: дисс. … маг. филол. М., 2021.
  3. Кирилина А. В. Гендерные исследования в лингвистических дисциплинах // Гендер и язык / Московский государственный лингвистический университет, Лаборатория гендерных исследований. М.: Языки славянской культуры, 2005.
  4. Кирия И. В., Новикова А. А. Дискурсивные исследования // Кирия И. В., Новикова А. А. История и теория медиа. М.: Высшая школа экономики, 2017.
  5. Колесников Е. В. Новые медиа в деятельности органов власти. М.: Издательские решения, 2018.
  6. Кравченко А. И. Роль // Краткий социологический словарь. М.: Проспект, 2021.
  7. Минеева З. И. Феминитивы-2020 // Шаги/Steps. 2022. Т. 8. № 3.
  8. Миретина М. С. Феминизация названий профессий, должностей, титулов и званий во французском языке во Франции, Бельгии, Швейцарии и Квебеке: дисс. … к. филол. н. СПб., 2011.
  9. Носовец С. Г. Новые медиа: к определению понятия // Коммуникативные исследования. 2016. № 4.
  10. Пугачева Е. В. Неофеминитивы в интернет-коммуникации: образование, функционирование // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2 «Филология и искусствоведение». 2020. № 4.
  11. Секерина М. Е., Захарова Ю. Г. Феминитивы в языке блогов // Гуманитарные научные исследования. 2017. № 4.

Author information

Elena Petrovna Butorina

Dr

Russian State University for the Humanities, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 2, 2023.
  • Published: August 23, 2023.

Keywords

  • феминитивы
  • русский язык
  • новые медиа
  • официальный дискурс
  • деловой дискурс
  • feminitives
  • Russian language
  • new media
  • formal discourse
  • business discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)