• Original research article
  • August 25, 2023
  • Open access

Summarized lexicographic definition as an important component of an experimental study

Abstract

To understand the process of language consciousness formation in children with intellectual disabilities, the results of an associative experiment are involved, which is carried out based on the material of abstract vocabulary. When conducting an experimental study, there is a need to highlight a summarized lexicographic definition. In this regard, the work aims to prove the legitimacy of highlighting a summarized lexicographic definition when conducting a psycholinguistic experiment with children with mild mental retardation. The scientific novelty of the study lies in justifying the need for a summarized lexicographic word definition when conducting an associative experiment with children with mild mental retardation. As a result, it has been proved that a summarized lexicographic definition implies a more generalized, expanded set of meanings of one word from different lexicographic sources. In turn, in order to carry out a more accurate analysis of the verbal associations the word stimuli for which are abstract nouns of children with intellectual disabilities, it is necessary to divide a summarized lexicographic definition into nuclear (basic) and peripheral meanings.

References

  1. Грищук Е. И. Абстрактная лексика в языковом сознании: экспериментальное исследование языкового сознания старшеклассников: дисс. ... к. филол. н. Воронеж, 2002.
  2. Дайдаева М. В. О формировании значений абстрактных лексем в языковом сознании детей с интеллектуальными нарушениями (результаты ассоциативного эксперимента со словом «радость») // Проблемы функционирования языков в полиэтническом пространстве: мат. междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 90-летию Бурятского государственного университета имени Доржи Банзарова. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского государственного университета имени Доржи Банзарова, 2022.
  3. Дайдаева М. В. Особенности формирования языкового сознания детей с нарушением интеллекта (на материале абстрактной лексики) // Мир науки, культуры, образования. 2021. Вып. 6 (91).
  4. Дайдаева М. В., Харанутова Д. Ш. Семантическое содержание абстрактных лексем в языковом сознании детей с нарушением интеллекта (результаты ассоциативного эксперимента): сопоставительный аспект // Вестник Калмыцкого университета. 2022. Вып. 4 (56).
  5. Залевская А. А. Значение слова и возможности его описания // Залевская А. А. Психологические исследования. Слово. Текст. Избранные труды. М.: Гнозис, 2005.
  6. Кобозева И. М. Лингвистическая семантика: учеб. пособие. М.: Эдиториал УРСС, 2000.
  7. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: избранные психологические труды. Воронеж: МОДЕК, 2003.
  8. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток – Запад, 2007.
  9. Стернин И. А. Значение в языковом сознании: специфика описания // Вопросы психолингвистики. 2006. Вып. 4.
  10. Стернин И. А. Лексикографическое и экспериментальное описание языкового значения // Вопросы психолингвистики. 2022. Вып. 1 (51).
  11. Стернин И. А. Лексикографическое представление психолингвистического значения слова // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Русский и иностранные языки и методика их преподавания». 2017. Т. 15. № 2.
  12. Стернин И. А., Рудакова А. В. Психолингвистическое значение слова и его описание. Теоретические проблемы. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing, 2011.
  13. Уфимцева Н. В. Языковое сознание: динамика и вариативность. М.: Изд-во Института языкознания Российской академии наук, 2011.
  14. Фридман Ж. И. Методика анализа значения слова в языковом сознании носителей русского языка // Вопросы психолингвистики. 2007. Вып. 5.

Author information

Marina Viktorovna Daidaeva

Dorzhi Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: May 17, 2023.
  • Published: August 25, 2023.

Keywords

  • системное значение слова
  • сводная лексикографическая дефиниция
  • ядерное значение
  • периферийное значение
  • дети с легкой умственной отсталостью
  • systemic word meaning
  • summarized lexicographic definition
  • nuclear meaning
  • peripheral meaning
  • children with mild mental retardation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)