• Original research article
  • August 29, 2023
  • Open access

The educational function of art in English journalism and literature in the first half of the XVIII century

Abstract

The aim of the study is to identify the features of the idea about the educational function of art as one of the leading ideals of the Enlightenment in the English periodicals and literary works of the early XVIII century. The paper defines the role of art in the iconic works of enlightenment writers, identifies the techniques of describing the educational function of art used by publicists. The scientific novelty of the study lies in actualising the role of educational ideology in a comprehensive analysis of the lexemes and techniques used to interpret the ideal of the educational function of art in the periodicals of R. Steele, J. Addison and the literary works by H. Fielding, D. Defoe carried out for the first time. As a result, it has been proved that publicists of the Enlightenment employed such techniques as creating the images of the characters embodying the best qualities of a person; using humour and satire; turning to social commentary and philosophical reflection.

References

  1. Гегель Г. Лекции по эстетике. М.: Эксмо-Пресс, 2018.
  2. Гринев-Гриневич С. В., Викулова Л. Г. Теория языка: антрополингвистика: учеб. пособие. М.: ВКН, 2021.
  3. Кант И. Ответ на вопрос: «Что такое Просвещение?» // Образовательная политика. 2012. № 3.
  4. Кожевников М. В. Система жанров в творчестве Джозефа Аддисона: автореф. дисс. ... к. филол. н. М., 1991.
  5. Меркулова М. Г., Герасимова С. А. Литературные опыты энциклопедиста XVIII века: Жан-Франсуа Мармонтель // Научный диалог. 2022. № 8.
  6. Пахсарьян Н. Т. 2018.02.016. Мартен К. Дух Просвещения: история, литература, философия. Martin C. L’ESPRIT des Lumières. Histoire, littérature, philisophie. – Paris: Armand Colin, 2017. – 191 p // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7 «Литературоведение». 2018. № 2.
  7. Симкина О. М. Анализ идеалов чести, нравственности и добродетели в романе Г. Филдинга «История Тома Джонса, найдёныша» // Лига исследователей МГПУ: сб. ст. студенческой открытой конференции. М., 2022a.
  8. Симкина О. М. Идеалы эпохи Просвещения в критических эссе Дж. Аддисона и Р. Стила (на материале журналов «Болтун» и «Зритель») // Научный старт – 2022: сб. ст. магистрантов и аспирантов: в 4-х т. М.: Языки народов мира, 2022b. Т. 4.
  9. Трыков В. П. Введение в мировую журналистику. М.: Институт международного права и экономики им. А. С. Грибоедова, 2008.
  10. Филдинг Г. Литература эпохи Просвещения. Хрестоматия. М.: Амфора, 2009.
  11. Шиллер Ф. Письма об эстетическом воспитании человека. М.: Рипол-Классик, 2022.
  12. Defoe D. An Essay upon Literature. L.: Printed for Tho, 1726.
  13. Simkina O. M. Analysis of the Ideal of Mind in the Novel by H. Fielding “The History of Tom Jones, a Foundling” // Теория жанра и метод в зарубежной литературе: история и современность: сб. тр. конференции. М.: Языки народов мира, 2023.

Author information

Olga Mikhailovna Simkina

Moscow City University

Mayya Gennadievna Merkulova

Dr

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: July 14, 2023.
  • Published: August 29, 2023.

Keywords

  • английская журналистика
  • английская литература эпохи Просвещения
  • воспитательная функция искусства
  • писатели-просветители
  • создание образов героев
  • English journalism
  • English literature of the Age of Enlightenment
  • educational function of art
  • enlightenment writers
  • creating the images of characters

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)