• Original research article
  • August 29, 2023
  • Open access

Precedent toponyms in the advertising tourism discourse of Germany

Abstract

The study aims to determine the significance of precedent toponyms of the advertising tourism discourse of Germany for the German-language linguoculture. The metaphorical image of Germany is created by several conceptual metaphors with the target domain GERMANY / TOURIST ATTRACTION. The conceptual metaphor TOURISTISCHES OBJEKT IN DEUTSCHLAND ist EIN PREZEDENTES TOPONYM (TOURIST ATTRACTION IN GERMANY is a PRECEDENT TOPONYM) is one of the most common in the type of discourse under consideration, therefore, this study analyses this conceptual metaphor and reveals its axiological content. The scientific novelty of the study lies in analysing the specified conceptual metaphor using the method of component analysis, which made it possible to identify the mechanism of creating the metaphorical image of Germany with the help of precedent toponyms. The results obtained showed that in the type of discourse under consideration, the main intention of the considered conceptual metaphor is the representation of tourist attractions in Germany as tourist attractions of world importance. This allows drawing the target audience to Germany.

References

  1. Боголюбова С. А., В. С. Боголюбов Современные факторы и проблемы привлекательности России как туристской дестинации для китайских туристов // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. № 4 (25).
  2. Брандес М. П. Стилистика немецкого языка. М.: Высшая школа, 1983.
  3. Быстрова Т. Е. Классификация прецедентных топонимов в произведении Г. Чхартишвили (Б. Акунина) «Кладбищенские истории» // Культура и цивилизация. 2021. Т. 11. № 3А.
  4. Дроздова Э. Р. Образ Хабаровского края: результаты ассоциативного эксперимента // Амурский научный вестник. 2019. № 4.
  5. Искоз А., Ленкова А. Лексикология немецкого языка. Л.: Просвещение, 1970.
  6. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010.
  7. Красных В. В. Виртуальная реальность или реальная виртуальность. М.: Диалог-МГУ, 1998.
  8. Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: курс лекций. М.: Гнозис, 2002.
  9. Левина Э. М. Может ли быть прецедентным топоним? // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4-2 (58).
  10. Левина Э. М., Якимова Е. М. Прецедентные высказывания как актуализаторы культурных доминант (на материале региональной поэзии и семейных родословных) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 9.
  11. Нахимова Е. А. Прецедентные имена в массовой коммуникации. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2007.
  12. Петрова Н. В. Эволюция понятия «прецедентный текст» // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2010. № 2 (10).
  13. Рындач М. А. Анализ туристских предпочтений международного и внутреннего туризма РФ // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2018. Т. 8. № 7А.
  14. Слышкин Г. Г. Лингвокультурные концепты прецедентных текстов. М.: Academia, 2000.
  15. Третьякова Е. В. Метафорический образ Германии в рекламном туристском дискурсе: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2016.
  16. Хахалова С. А. Метафора в аспектах языка, мышления и культуры: монография. Иркутск: Иркутский государственный лингвистический университет, 2011.
  17. Шарманова О. С. Метафора, метонимия, метафтонимия. Способы концептуализации грузино-российского конфликта (на примере немецкоязычных СМИ): дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2012.

Author information

Evgenia Valeryevna Tretiakova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

Oksana Sergeevna Sharmanova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: July 4, 2023.
  • Published: August 29, 2023.

Keywords

  • прецедентный топоним
  • концептуальная метафора
  • аксиологический потенциал
  • рекламный туристский дискурс
  • precedent toponym
  • conceptual metaphor
  • axiological potential
  • advertising tourism discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)