• Original research article
  • August 31, 2023
  • Open access

Informational matraquage and infobesity: Discourse realities of the modern media space

Abstract

The research aims to highlight the universal linguosemiotic features of the modern media-digital cluster. The scientific novelty of the paper consists in a comprehensive identification of the features of the discourse models for discursive manipulation in the texts of modern mass media in line with the study of the linguosemiotic mechanisms of the functioning of matraquage discourse, both in the space of a complete utterance and at the level of the universal pool of world linguoculture. The scientific novelty of the research also consists in introducing into active scientific use the terms “raw information”, “matraquage discourse” and “infobesity” in order to clarify the conceptual apparatus and to achieve a clearer semantic structuring of the terminological system of information theory and communication theory. One of the main epistemological aspects of the paper is the development of the problems of macrodiscursive interpretation of the media space as a semiotic whole and value, i.e. the issues of searching for the foundations of subjective or universal identity, which can be addressed, in one way or another, by referring to language. An important point of the research is the synergy between the conceptual and epistemic dimensions of knowledge, in other words, between the linguistic and conceptual analysis of media discourse in line with the interpretative-semiological approach. The achieved results showed the predominance of universal features in media discourse and also made it possible to detect information about the elements of the worldview and cognition of the collective actor of matraquage discourse at the level of media discourse functioning. The obtained data made it possible to identify a number of socio-cultural features in the linguistic thinking of the consumer of media information that are required to overcome crisis-related and stressful situations associated with infobesity on the path of existential and psychological stabilisation of cognition and communication behavioural models.

References

  1. Дюркгейм Э. Д. Моральное воспитание: курс лекций. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2021.
  2. Карасик В. И. Дискурсология как направление коммуникативной лингвистики // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2016. № 1.
  3. Карасик В. И. Эволюция и инволюция концептов // Аксиологическая лингвистика: проблемы лингвоконцептологии и лингвокультурных типажей: сб. науч. ст. Волгоград, 2007.
  4. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2002.
  5. Рикёр П. Память, история, забвение. М.: Издательство гуманитарной литературы, 2004.
  6. Седых А. П. Контекст. Знак. Образ. Белгород: Белгородский государственный университет, 1998.
  7. Седых А. П. Лингвосемиотика философского дискурса: языковая личность Баруха Спинозы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/phil20230203
  8. Седых А. П. Новые тенденции в лингвистических исследованиях: дискурсология, междисциплинарность, регионализация // Филология и новое знание: сб. мат. II рос. науч. конф. с междунар. участием. Белгород, 2022.
  9. Седых А. П., Бузинова Л. М., Иванова В. Р. Психомеханика дискурса французской моды // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 7. https://doi.org/10.30853/phil20230333
  10. Babu J.-Ph. Gustave Guillaume, aux sources archéologiques du problème de l’article: thèse pour obtenir le grade de docteur de l’université Paris-Sorbonne. P., 2014.
  11. Baudrillard J. La société de consommation: ses mythes, ses structures. P.: Denoël, 1974.
  12. Beauvisage Т., Beuscart J.-S., Couronné T., Mellet K. Le succès sur Internet repose-t-il sur la contagion? Une analyse des recherches sur la viralité // Tracés. Revue de Sciences humaines. 2011. № 21.
  13. Droit R.-P. Un voyage dans les philosophies du monde. P.: Albin-Michel, 2021.
  14. Identités sociales et discursives / sous la dir. de P. Charaudeau. P.: Harmattan, 2009.
  15. Kerbrat-Orecchioni C. Le discours en interaction. P.: Dunod, 2005.
  16. Kristeva J. Le temps sensible. Proust et l’expérience littéraire. P.: Folio Essais, 2000.
  17. La répétition en discours / sous la dir. de P. Paissa, R. Druetta. Louvain-la-Neuve: Academia; L’Harmattan, 2019.
  18. Larousse. Le dictionnaire de linguistique et des sciences du langage. P., 2013.
  19. Lejoyeux M. Overdose d’info. Guérir des névroses médiatiques. P.: Éditions du Seuil, 2006.
  20. Magri V. Entre l’écrit et l’oral: l’anaphore rhétorique dans le discours de campagne. L’exemple de N. Sarkozy // SHS Web of Conferences. 2014. Vol. 8. https://doi.org/10.1051/shsconf/20140801055
  21. Molinié G. Eléments de stylistique française. P.: Presses Universitaires de France, 1986.
  22. Morin E. La méthode: en 6 vols. P.: Seuil, 2006. Vol. 6. L’éthique.
  23. Rastier F. Sémantique interprétative. P.: Presses Universitaires de France, 2009.
  24. Romero C. La répétition dans le discours publicitaire // Re-Répéter-Répétitions: actes de journées d’étude (Chambéry, 16-18 avril 2007) / éds.: A.-F. Pifarré, S. Rutigliano-Daspet. Chambéry: Université de Savoie.
  25. Sauvajol-Rialland C. Infobésité: comprendre et maîtriser la déferlante d’informations. P.: Éditions Vuibert, 2013.
  26. Sedykh A. P., Emanuele V., Kugan E. I. Linguistic and cultural identity: Epistemological review // Research Result. Theoretical and Applied Linguistics. 2022. Vol. 8. No. 3.
  27. Sedykh A. P., Ivanishcheva O. N., Koreneva A. V., Ryzhkova I. V. Modern philological knowledge: Anthropocentrism and linguistic identity // International Journal of Engineering and Technology (UAE). 2018. Vol. 7. No. 4.38.
  28. Tabachnick M. Psychomécanique du langage et sémiotique du texte littéraire. Sarrebruck: Ed. Universitaires Européennes, 2011.

Author information

Arkadiy Petrovich Sedykh

Dr

Moscow International University; Belgorod National Research University; Belgorod State Technological University

Elvira Nikolajevna Akimova

Dr

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

Andrey Vladimirovich Shcherbakov

PhD

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 7, 2023.
  • Published: August 31, 2023.

Keywords

  • медийно-цифровой кластер
  • дискурс-матракаж
  • информационное ожирение
  • концептосфера современных СМИ
  • информационная экосистема
  • media-digital cluster
  • matraquage discourse
  • information obesity
  • conceptual sphere of modern mass media
  • information ecosystem

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)