• Original research article
  • August 31, 2023
  • Open access

The search for new rhythmic and sound forms of Russian versification in the modernist era: From pre-symbolism to constructivism

Abstract

The paper analyses the theoretical declarations and artistic innovations made by Russian modernist poets who carried out the versification reform at the turn of the XIX-XX centuries. Metric-rhythmic and phonetic experiments turned out to be a priority for poets, thus, the aim of the study is to comprehend their versification diversity and artistic orientation. The creative search for new verse forms was of an acutely polemic nature, therefore, the scientific novelty of the study lies in a comprehensive consideration of the aesthetic intentions of pre-symbolists, symbolists, acmeists, futurists, imaginists, expressionists, formlibrists, neoclassicists, constructivists. As a result, it becomes obvious that the spread of innovative phonostylistic modifications and the establishment of non-classical metric-rhythmic varieties in the poetry of the Silver Age were aimed not only at creating a new art, but also at forming a new worldview and a new aesthetic consciousness of contemporaries. Actualising the problem of expressive possibilities of literature in the 1880s-1920s led to the revival of the acoustic existence of poetic works – in the struggle for the life-building future of the poetic word, the need for a synthesis of arts that would correlate with the deep processes of synaesthetic perception and creative thinking became more pronounced than ever before.

References

  1. Воскресенская Ц. А. Мои воспоминания. М.: Время, 2006.
  2. Гаспаров М. Л. Современный русский стих. Метрика и ритмика. М.: Наука, 1974.
  3. Конанчук С. В. Проблемы современного эстетического образования: становление новой чувственности // Человек и образование. 2021a. № 1 (66).
  4. Конанчук С. В. Синестезия как общеэстетическая категория и художественная универсалия // Вестник музыкальной науки. 2021b. Т. 9. № 3.
  5. Конанчук С. В. Синестезия как эстетическая категория и ее связь с другими универсалиями эстетики // Вестник музыкальной науки. 2023. Т. 11. № 1.
  6. Корниенко О. А. Игровая поэтика в литературе. К.: НПУ, 2017.
  7. Макарова С. А. Музыкальность лирики и вербализация музыки в русском искусстве. М.: Азбуковник, 2020а.
  8. Макарова С. А. «Предварительное действо» А. Н. Скрябина: идейно-содержательное и художественное своеобразие стихотворного пролога «Мистерии» // Ученые записки. М.: Мемориальный музей А. Н. Скрябина, 2021. Вып. 10.
  9. Макарова С. А. Творческие поиски и художественные стратегии М. Горького: между стихом и прозой // Верхневолжский филологический вестник. 2020b. № 2 (21).
  10. Сельвинский И. Л. Черты моей жизни // Советские писатели. Автобиографии: в 2-х т. / сост. Б. Я. Брайнина и Е. Ф. Никитина. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1959. Т. 2.
  11. Сельвинский И. Л. Я буду говорить о стихах. М.: Советский писатель, 1973.

Author information

Svetlana Anatol’evna Makarova

Dr

“LEKSRUS” Publishing House, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 14, 2023.
  • Published: August 31, 2023.

Keywords

  • русский модернизм
  • поэтические течения
  • реформа стихосложения
  • фоника и метро-ритмика
  • синтез искусств
  • Russian modernism
  • poetic schools
  • versification reform
  • phonics and metrics-rhythmics
  • synthesis of arts

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)