• Original research article
  • September 1, 2023
  • Open access

Pragmalinguistic approach to the description of lecturers’ speech behaviour in the genre of popular science discourse “video lecture” in German and English

Abstract

The aim of the paper is to describe the implementation of the strategic speech behaviour of two groups of speakers, German-language ones and English-language ones, from the perspective of pragmalinguistics in the genre of popular science discourse “video lecture”. The paper describes the pragmalinguistic characteristics of the video lecture genre as a typical communication situation, examines fragments of stereotypical and individual speech behaviour of TED Talks speakers and TED Talks Germany speakers and also conducts their comparative analysis. The scientific novelty of the research lies in applying a pragmalinguistic approach to the study of speakers’ modern discourse practices in the genre of scientific video lectures. It is the first time that a comparative analysis of the discourse practices of the German-language and English-language groups of speakers has been carried out in order to identify the specifics of their speech behaviour aimed at providing the most effective speech impact on the audience and the components of the communicative situation of the video lecture have been described. As a result, fragments of lecturers’ stereotypical and individual speech behaviour actualised by three communicative strategies, the strategy of attraction, the strategy of new knowledge presentation, the strategy of persuasion, as well as and their constituent tactics have been identified and presented.

References

  1. Аликаев Р. С., Карчаева С. Х. Типологические особенности научного дискурса // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2009. № 11.
  2. Багиян А. Ю. Сущностные свойства и основные характеристики научно-популярного дискурса // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2014. № 3.
  3. Дискурсивные практики современной институциональной коммуникации: монография / под науч. ред Л. В. Куликовой. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2015.
  4. Иссерс О. С. Дискурсивная практика как наблюдаемая реальность // Вестник Омского государственного университета. 2011. № 4.
  5. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 2000.
  6. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  7. Карасик В. И. Языковые ключи. Волгоград: Парадигма, 2007.
  8. Кегеян С. Э., Кресова Н. С., Сиганова В. В. Основные жанры научного дискурса // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2019. № 11.
  9. Кронгауз М. А. Семантика. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2001.
  10. Лесняк М. В. Дискурсивные практики немецких политиков в 1930-1933 гг.: прагмалингвистический аспект: дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2014.
  11. Лесняк М. В., Товкаленко А. А. Коммуникативные стратегии англоязычного спикера в научно-популярном медиадискурсе (на примере материалов проекта TED Conference) // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 465.
  12. Лесняк М. В., Товкаленко А. А. Речевое поведение спикера в научно-популярном медиадискурсе: лингвопрагматический аспект (на примере немецкоязычного материала проекта TED Conference) // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 1.
  13. Матвеева Г. Г. Основы прагмалингвистики. М.: ИНФРА-М, 2022.
  14. Матвеева Г. Г., Ленец А. В., Петрова Е. И. Основы прагмалингвистики. М.: Флинта; Наука, 2013.
  15. Моррис Ч. У. Основания теории знаков // Семиотика: хрестоматия: учеб. метод. модуль / под ред. Л. Л. Федоровой. М., 2005.
  16. Овшиева Н. Л. О стереотипном речевом поведении // Вестник Оренбургского государственного университета. 2002. № 6.
  17. Остин Дж. Л. Слово как действие // Новое в зарубежной лингвистике: сб. ст. М.: Прогресс, 1986. Вып. 17 / сост. и вступит. ст. И. М. Кобозевой и В. З. Демьянкова; общ. ред. Б. Ю. Городецкого.
  18. Пирс Ч. С. Принципы философии: в 2-х т. / пер. с англ. В. В. Кирющенко, М. В. Колопотина. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2001. Т. 2.
  19. Прагматический аспект функционирования языка / отв. ред. Е. И. Беляева, А. М. Шахнарович. Барнаул: Алтайский государственный университет, 1983.
  20. Сапега А. В. Речевое поведение лингвистов – субъектов научной коммуникации: на материале русского и французского языков: автореф. дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2008.
  21. Сёрль Дж. Р. Классификация иллокутивных актов // Новое в зарубежной лингвистике: сб. ст. М.: Прогресс, 1986. Вып. 17 / сост. и вступит. ст. И. М. Кобозевой и В. З. Демьянкова; общ. ред. Б. Ю. Городецкого.
  22. Формановская Н. И. Речевое общение: коммуникативно-прагматический подход. М.: Русский язык, 2000.

Author information

Marina Valerievna Lesnyak

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: July 15, 2023.
  • Published: September 1, 2023.

Keywords

  • дискурсивные практики
  • речевой жанр
  • видеолекция
  • научно-популярный дискурс
  • медиадискурс
  • discourse practices
  • speech genre
  • video lecture
  • popular science discourse
  • media discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)