• Original research article
  • September 4, 2023
  • Open access

A set of tactics of the British pre-election discourse from the perspective of a self-presentation strategy

Abstract

The aim of the paper is to identify the features of the self-presentation strategy phenomenon and its tactics actualised with the help of English language means and used by modern British politicians, such as Liz Truss and Rishi Sunak, during the election campaign. The scientific novelty of the study is accounted for by the need to analyse the language means used by modern British politicians in order to present themselves effectively during the pre-election debates in Cheltenham (August 2022). In the theoretical part of the study, such concepts as “pre-election discourse” and “self-presentation strategy” are considered. In the empirical one, the analysis of fragments of the pre-election speeches is carried out. As a result, it has been proved that politicians can use the following tactics in public speeches to the electorate: compromising the opponent, avoiding an answer, self-praise, consolidation with the audience. It has been established that Liz Truss uses the tactics of consolidation with the electorate and compromising the opponent. Rishi Sunak employs the tactics of consolidation with the electorate, avoiding an answer and self-praise. These tactics are represented with the help of such linguistic means as stylistically charged vocabulary, the first-person singular pronoun, anaphora and metaphor.

References

  1. Архипова Ю. В. Визуализация и ее роль в современном политическом дискурсе (на примере российского и австрийского политического дискурса) // Вестник гуманитарного университета. 2019. № 4 (27).
  2. Ахмадеев И. Р. Стратегия самопрезентации в ракурсе политической лингвоперсонологии // Вестник Башкирского университета. 2022. № 2.
  3. Ахмадеева Е. В. Психологическая готовность к самопредъявлению студентов в диалогическом взаимодействии // Вестник Башкирского университета. 2021. № 4.
  4. Борис Е. М. Речевая стратегия самопрезентации в немецкоязычном имиджевом интернет-дискурсе: дисс. … к. филол. н. Архангельск, 2018.
  5. Боташева А. К., Миллер И. С. Специфика политических дебатов в рамках политической коммуникации в предвыборный период // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2019. № 2 (59).
  6. Газизов Р. А., Дильмухаметова А. В. Манипулирование собеседником в ситуациях делового общения (на материале немецкого кинематографа) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 4.
  7. Дейк Т. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 2000.
  8. Кашкина О. В. Оценочный аспект самопрезентации политиков в СМИ // Политическая лингвистика. 2006. № 17.
  9. Левшина Н. Г. Косвенные речевые тактики в предвыборном дискурсе: на материале выборов главы администрации Псковской области: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2005.
  10. Таюпова О. И. Категории текста и дискурса. Уфа: РИЦ Башкирского государственного университета, 2022.
  11. Таюпова О. И. Повторы и их роль в текстах различных дискурсов // Вестник Башкирского университета. 2019. № 1.
  12. Халатян А. Б. Предвыборный дискурс: жанровое своеобразие и специфика языкового воплощения на материале текстов предвыборных кампаний 2008 года в России и США: автореф. дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2011.
  13. Эпштейн О. В. Гендерный аспект стратегии самопрезентации в политическом дискурсе // Филологический аспект. 2010. № 1 (45).
  14. Xue Luo, Mei He, Zhonggen Yu. An Ideological Analysis of the Former President Donald Trump’s Tweets During COVID-19 // Corpus Pragmatics. 2022. Vol. 6. https://doi.org/10.1007/s41701-021-00113-4

Author information

Igor Ramzesovich Akhmadeev

Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: June 21, 2023.
  • Published: September 4, 2023.

Keywords

  • политический дискурс
  • британский предвыборный дискурс
  • стратегия самопрезентации
  • тактики самопрезентации
  • political discourse
  • British pre-election discourse
  • self-presentation strategy
  • self-presentation tactics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)