• Original research article
  • September 11, 2023
  • Open access

Axiological potential of the English words of the year 2022

Abstract

The paper examines the issue of axiological orientation as exemplified by the iconic lexis acknowledged as the words of the year 2022. The aim of the research is to determine the axiological markedness of the words of the year 2022, as well as to identify value and antivalue dominants foregrounding the axiological sphere of modern media space. It was found that the process of list formation for words of the year is one of the forms of professional communicative-semiotic activity. The paper presents the author-developed definition of axiological potential, describes evaluative fluctuations in the semantics of words of the year, determines both value (lawfulness, liberty, stability) and antivalue (fabrication, fraud, manipulation, exploitation) dominants. The scientific novelty lies in the development of pragmatic capability of the basic (lexicographical) and contextual semantics of words of the year, which is expressed in the modelling of monolingual media space and determination of the subject-matter and axiological vectors of its focus. The research findings revealed the tendency toward reality negativisation with the emphasis on the unfavourable eventivity as the determining modern social life factor.

References

  1. Баранов А. Н., Плунгян В. А., Рахилина Е. В. Путеводитель по дискурсивным словам русского языка. М., 1993.
  2. Бородулина Н. Ю., Макеева М. Н. Культурно-аксиологический подход к исследованию языковых значений // Ценностные ориентации эпохи цифровизации: лингвопрагматический аспект: мат. междунар. науч.-практ. конф. Тамбов, 2022.
  3. Вульфович Б. Г., Дедюхина А. Г., Зиньковская А. В. Язык и социум: динамика взаимоотношений: коллективная монография. Краснодар, 2022.
  4. Гибатова Г. Ф. Аксиология в языке // Вестник Оренбургского государственного университета. 2011. № 2 (121).
  5. Гнедаш А. А., Катермина В. В. Abortion Ban в англоязычных социальных медиа в 2022 г.: лингвопрагматические аспекты онлайн-коммуникации // Виртуальная коммуникация и социальные сети. 2022. Т. 1. № 4.
  6. Зиньковская А. В., Катермина В. В., Прима А. М., Спачиль О. В., Шершнева Н. Б., Щаренская А. М., Ильина А. А. Аксиология в языке и речи: коллективная монография. Краснодар, 2021.
  7. Зиньковская А. В., Самойлова А. В. Аксиологический потенциал инаугурационной речи Д. Байдена (лингвостилистический аспект) // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2022. № 4 (26). https://doi.org/10.18522/1995-0640-2022-4-10-24
  8. Калашникова О. А., Самойлова А. В. Жанровые особенности новостных текстов военно-авиационной тематики в зарубежном медийном дискурсе // Вестник Удмуртского университета. Серия «История и филология». 2021. Т. 31. № 5.
  9. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград, 2002.
  10. Катермина В. В., Микитанова Т. С. Англоязычные неологизмы делового дискурса в лингвоаксиологическом аспекте // Креативная лингвистика: сб. науч. ст. Астрахань, 2021. Вып. 4.
  11. Липириди С. Х. Аксиологические трансформации как причина порождения новой лексики // Исследовательские парадигмы в современной филологии: мат. VII всерос. науч. конф. Краснодар, 2022.
  12. Марьянчик В. А. Аксиологический потенциал формы медиаполитического текста // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2015. Т. 14. Вып. 6. Журналистика.
  13. Тихонова Н. Ю. Слова года в английском языке – 2022: анализ и комментарий // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 1 (98).
  14. Чакалова Э. П., Фарамазян З. А. Фрейм «Человеческие отношения» как способ представления ценностных доминант греческой концептосферы // Вестник Череповецкого государственного университета. 2023. № 1 (112).

Author information

Antonina Vadimovna Samoylova

PhD

Kuban State University, Krasnodar

Natalia Borisovna Shershneva

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2023.
  • Published: September 11, 2023.

Keywords

  • ценностное моделирование медиапространства
  • слово года
  • аксиологическая маркированность
  • value modelling of media space
  • word of the year
  • axiological markedness

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)