• Original research article
  • September 11, 2023
  • Open access

Technology of using authentic foreign language film discourse in English language classes in professional language education

Abstract

The study aims to substantiate the expediency of using the technology of authentic foreign language film discourse (AFLFD) in the educational process in English classes in the framework of the discipline “Practice of oral and written English speech” for third-, fourth- and fifth-year students pursuing a Bachelor’s degree in Pedagogical Education (training programme 44.03.05 with two educational programme specialisations). The paper systematises the content of the educational technology, structures and develops the stages of the technology for using AFLFD and the system of exercises implementing this technology. In addition, the results of the introduction of AFLFD in the educational process are presented. The novelty of the study lies in elaborating the technology for using AFLFD in teaching English to language students at a pedagogical university, which is a new educational material that promotes effective foreign language teaching. As a result of the study, the researchers have presented the conceptual basis, the resource support (the content and methodology of diagnostic activity, the description of the necessary training tools) and the procedural characteristics (the algorithm of activity) of the authors’ technology. A system of exercises for mastering foreign language lexical material using AFLFD for improving foreign language communicative competence based on the principle of assimilation of cultural values of the target language, the communicative-cognitive and intercultural approaches has been proposed.

References

  1. Ариас А.-М. Художественный фильм как средство формирования лингвосоциокультурной компетенции на занятиях по иностранному языку в вузе // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2016. № 8 (138).
  2. Войткова А. Н., Гончарова Т. В. Лингвопрагматические особенности использования аутентичного иноязычного кинодискурса на занятиях по английскому языку в высшей школе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 3. DOI: 10.30853/phil210092
  3. Гальскова Н. Д., Василевич А. П., Коряковцева Н. Ф., Акимова Н. В. Основы методики обучения иностранным языкам: учеб. пособие. М.: КНОРУС, 2017.
  4. Гладкая В. В. Технология и методика: сущность, структура и особенности описания (к вопросу о профессиональной компетенции учителя-дефектолога) // Управление в образовании. 2009. № 9.
  5. Зимина А. С., Фахрутдинова Р. А. Формирование лингвистических компетенций в процессе обучения иностранному языку // Интерактивная наука. 2017. № 2 (12). DOI: 10.21661/r-117887
  6. Капитонова Т. И., Московкин Л. В., Щукин А. Н. Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному / под ред. А. Н. Щукина. Изд-е 4-е, стереотип. М., 2018.
  7. Ковалев К. Э. Аудиовизуальные средства обучения русскому языку как иностранному (когнитивный подход) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2004. Вып. 492.
  8. Кузьмина А. В., Попова Н. В. Проблематика педагогических исследований по использованию видеоматериалов по иностранному языку в вузе // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. 2019. Т. 10. № 2. DOI: 10.18721/JHSS.10207
  9. Литова З. А. Сущность понятия «технология» на современном этапе // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2019. № 2 (50).
  10. Николенко Е. Ю., Иванова О. В. Система работы с художественным фильмом на уроках РКИ // Русский язык за рубежом. 2013. № 4.
  11. Рубцова Е. А., Романова Т. Ю., Полякова Е. В. Критерии отбора аутентичных видеофильмов при обучении иностранных учащихся устной разговорной речи на продвинутом этапе обучения // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Филологические науки. 2017. Т. 3 (69). № 4.
  12. Федоров А. В. Медиаобразование: история и теория. М.: Информация для всех, 2015.
  13. Федоров А. В. Развитие критического мышления в медиаобразовании: основные понятия // Инновации в образовании. 2007. № 4.
  14. Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных языков: учебник для студ. учреждений высш. образования. М.: Академия, 2015.
  15. Altman R. The Video Connection.Integrating Video into Language Teaching. Boston: Houghton Mifflin, 1989.
  16. Sherman J. Using Authentic Video in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

Author information

Anastasia Nikolaevna Voitkova

PhD

Irkutsk State University

Tatiana Vladimirovna Goncharova

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: June 25, 2023.
  • Published: September 11, 2023.

Keywords

  • технология использования аутентичного иноязычного кинодискурса
  • иностранный язык
  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • technology of using authentic foreign language film discourse
  • foreign language
  • foreign language communicative competence

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)