• Original research article
  • September 19, 2023
  • Open access

Emotive component of manipulative tactics (based on Russian-language mass media texts)

Abstract

The study aims to describe the pragmalinguistic features of the emotion-generating character of influencing texts in modern mass media. The scientific novelty of the paper is accounted for by carrying out a comprehensive psycho- and pragmalinguistic analysis of the nature of the emotivity category of modern media texts. As a result, it has been proved that the impact on the emotional sphere of an individual contributes to a significant increase in manipulative influence, provided that a set of emotemes focused on the recipient in specific communication conditions and realised by language markers and means of emotion expression is embedded in the content of the influencing text in accordance with the pragmatic intentions of its author.

References

  1. Вирен Г. Третья мировая… информационная. М.: Звонница-МГ, 2018.
  2. Волкогонов Д. А. Психологическая война: подрывные действия империализма в области общественного сознания. М.: Воениздат, 1983.
  3. Ильин Е. П. Эмоции и чувства. СПб.: Питер, 2001.
  4. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. Век XXI. М.: Алгоритм, 2015.
  5. Кастельс М. Власть коммуникации / пер. Н. Тылевич. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2020.
  6. Кунин А. В. Курс фразеологии современного английского языка: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1986.
  7. Кучумов Д. О. Семантический анализ информационной войны в политике: на примере осетино-ингушского конфликта: автореф. дисс.. к. полит. н. Ростов н/Д, 2007.
  8. Москвин В. П. Аргументативная риторика: теоретический курс для филологов. Ростов н/Д: Феникс, 2008.
  9. Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000). Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2001.
  10. Шаховский В. И. Обоснование лингвистической теории эмоций // Вопросы психолингвистики. 2019. № 1 (39).
  11. Шаховский В. И. Эмотивный компонент значения и методы его описания: учеб. пособие к спецкурсу. Волгоград, 1983.

Author information

Ilya Vladimirovich Balkanov

PhD

Moscow State Institute of International Relations; Military University of the Russian Federation Ministry of Defense, Moscow

Valeriya Romanovna Muravleva

PhD

Moscow Power Engineering Institute

About this article

Publication history

  • Received: August 7, 2023.
  • Published: September 19, 2023.

Keywords

  • эмотивность
  • прагматика
  • манипуляция
  • информационная война
  • речевая тактика
  • emotivity
  • pragmatics
  • manipulation
  • information warfare
  • speech tactics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)