• Original research article
  • September 27, 2023
  • Open access

The headline complex of a radio programme as a meta-text indicator (based on survey data)

Abstract

The aim of the study is to ascertain the extent to which the elements of the headline complex of a radio programme effectively perform the function of a meta-text indicator, that is, to determine whether the potential addressees can guess the range of themes presented in the programme after familiarising themselves with the elements of the headline complex. Evaluation of the success of a radio programme’s title, hashtags, annotation, illustrations posted on the radio station’s website and on its public page in a social network was determined on the basis of data obtained during surveys of potential listeners. The headline complexes in the programmes and podcasts of radio stations of different formats were used for the surveys: Radio Rossii, Radio Mayak and Dorozhnoye Radio. The scientific novelty of the study lies in developing and testing a survey methodology that offers a consistent verification of the role of verbal and visual elements of the headline complex. The conclusions about what causes unsuccessful radio communication at the stage of the listener’s perception of the header complex are also novel. The results showed that potential addressees do not always correctly guess the range of themes of a radio programme based on one or more of the presented elements of the headline complex. The function of a meta-text indicator in a radio programme is performed by the headline complex most effectively in the totality of its elements.

References

  1. Арсеньева Т. Е. Коммуникативные стратегии и тактики просветительского радиотекста (на материале программы «Говорим по-русски»): автореф. дисс.. к. филол. н. Томск, 2013.
  2. Барабаш В. В. Тема культуры в эфире государственного радиовещания постсоветской России: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2006.
  3. Басовская Е. Н. «Имя дважды собственное»: антропонимы в названиях радиопрограмм // Экология языка и коммуникативная практика. 2017. № 4 (11).
  4. Болотнова Н. С. О регулятивном потенциале заглавий медиатекстов (на материале статей «Российской газеты») // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2021. № 4 (216).
  5. Босый П. Н. Современная радиоречь в аспекте успешности/неуспешности речевого взаимодействия: дисс. … к. филол. н. Томск, 2006.
  6. Вартанова Е. Л. Конвергенция как неизбежность. О роли технологического фактора в трансформации современных медиасистем // От книги до Интернета. Журналистика и литература на рубеже нового тысячелетия / под ред. Я. Н. Засурского, Е. Л. Вартановой. М., 2000.
  7. Васильева В. В. Заголовочный комплекс гипермедиатекста // Медиалингвистика в терминах и понятиях: словарь-справочник / отв. ред. Л. Р. Дускаева. М.: Флинта, 2018.
  8. Волкова А. А. Проблема понимания в медиадискурсе как отражение современных языковых тенденций // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 1 (50).
  9. Гусейнова Т. С. Пассионарность заголовочной конструкции в публицистическом дискурсе // Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. № 5 (27).
  10. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления. М.: Ridero, 2020.
  11. Дускаева Л. Р. Медиалингвистика в России: становление структуры и векторы развития // Вестник Московского университета. 2018. № 6.
  12. Кожемякин Е. А. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2010. № 2 (83).
  13. Коньков В. И. Необратимость речи как особенность коммуникативного акта // Стилистика сегодня и завтра: медиатекст в прагматическом, риторическом и лингвокультурологическом аспектах: докл. междунар. науч. конф. М., 2010.
  14. Лазарева Э. А. Заголовочный комплекс текста – средство организации и оптимизации восприятия // Известия Уральского государственного университета. 2006. № 40.
  15. Леонтович О. А. Методы коммуникативных исследований. М.: Гнозис, 2011.
  16. Нестерова Н. Г. Современный радиодискурс (коммуникативно-прагматический аспект): монография. Томск: Изд-во Томского государственного университета, 2015.
  17. Сладкомедова Ю. Ю. Культурно-просветительские программы на государственном радио: структурно-функциональные и жанрово-тематические особенности: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2010.
  18. Фащанова С. В., Цзюй Ч. Коммуникативные стратегии самопрезентации и способы её языкового моделирования в культурно-просветительском радиодискурсе // Казанская наука. 2017. № 3.

Author information

Natalia Georgievna Nesterova

Dr

Tomsk State University

Anastasiya Aleksandrovna Oreshkina

Tomsk State University

About this article

Publication history

  • Received: August 12, 2023.
  • Published: September 27, 2023.

Keywords

  • радиотекст
  • заголовочный комплекс
  • опрос
  • метатекстовый показатель
  • успешность коммуникации
  • radio text
  • headline complex
  • survey
  • meta-text indicator
  • communication success

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)