• Original research article
  • September 29, 2023
  • Open access

Reflection of the professional attitudes of a linguistic personality in the image of a firefighter in the children’s tale “The Cheerful Firefighter” by I. V. Zartayskaya

Abstract

The paper considers the professional attitudes of a firefighter’s linguistic personality using the example of the image of a firefighter in the children’s tale “The Cheerful Firefighter” by I. V. Zartayskaya. The scientific novelty of the study lies in the fact that professional attitudes in the structure of a firefighter’s linguistic personality have not been examined before: the paper is the first to discover that the linguistic model of a firefighter realises itself in stereotypes associated with the notions of “seriousness” and “bravery” and to outline the features of a professional’s speech activity corresponding to these categories. At the same time, a literary text was used for the study, while the linguistic personality of a firefighter was investigated previously only within the framework of business communication. Hence, the paper aims to identify the professional attitudes of a firefighter in speech interaction. As a result, the examination of a firefighter’s image in I. V. Zartayskaya’s children’s tale “The Cheerful Firefighter” led to the discovery of professional attitudes associated with the notions of “seriousness” and “bravery”, which exclude speech behaviour in the form of teasing, performing humourous songs, joking, smiling, etc., as well as imply the use of speech means and techniques that determine the successful resolution of an extreme situation, e.g., empathic listening, contact-establishing dialogue, calm tone of voice, etc. Thus, the speech characteristics of the protagonist presented in the work reflect the professional attitudes of a firefighter’s linguistic personality correlating with the categories of “seriousness” (the speech behaviour of a “person in uniform” does not allow for the expression of entertainment, comedy and demonstration of wit, since the SERIOUSNESS concept denotes a moral criterion the measure of which is a sense of proportion and the absence of any playful forms of speech behaviour) and “bravery” (the speech activity of a firefighter is determined by the ability to correctly interpret information and resolve conflicts in an emergency situation, use speech support tactics, as well as voice skills and clear sound pronunciation).

References

  1. Афанасьев А. Ю. Состояние безопасности органов предварительного расследования в отечественном законодательстве // Наука. Мысль: электронный юридический журнал. 2016. № 8-2. Т. 6.
  2. Беглова Е. И. Крылатые слова, пословицы и фразеологизмы, отражающие сферу права, с позиций русской народной культуры // Вестник Уфимского юридического института МВД России. 2022. № 1.
  3. Буяновская Н. И., Щукина Н. Г. Роль коммуникативной культуры как элемента профессиональной подготовки будущих сотрудников МЧС // Пожарная и техносферная безопасность: проблемы и пути совершенствования. 2020. № 3.
  4. Ван Яньбин. Викисловарь как лексикографическое «Зеркало эпохи» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 1-1 (79).
  5. Волкова К. М., Обрезков А. А. К вопросу о формировании языковой личности сотрудника ГПС МЧС России // Пожарная и аварийная безопасность: сб. мат. XI междунар. науч.-практ. конф., посвящ. Году пожарной охраны. Иваново: Ивановская пожарно-спасательная академия ГПС МЧС России, 2016.
  6. Высоцкая И. В., Перфильева Е. Ю. Типология способов трансформации прецедентного текста в газетном заголовке // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История. Филология». 2010. № 6. Т. 9.
  7. Гришина Е. В., Шевелева В. В. Структура и функции профессионального подъязыка сотрудников системы МЧС // Иностранные языки и литература в международном образовательном пространстве: мат. VI междунар. науч.-практ. конф. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2017.
  8. Джелиева З. Т., Быдтаева Э. Л. Юмор как средство успешной коммуникации // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 4.
  9. Еремина Н. Ю. Профессиональная установка как важнейшая составляющая профессионального становления педагога-психолога в процессе обучения в вузе // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2008. № 6-1.
  10. Карасик В. И. Язык социального статуса. М.: Гнозис, 2002.
  11. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: ЛИБРОКОМ, 2014.
  12. Киклевич А. К. Двенадцать функций языка // Мир русского слова. 2009. № 3.
  13. Кравцов А. В., Хлоповских Ю. Г. Психологическая характеристика профессиональной деятельности сотрудника ГПС МЧС России // Проблемы обеспечения безопасности при ликвидации последствий чрезвычайных ситуаций. 2015. № 1-2.
  14. Лопанова Е. В. Возможности применения инфокоммуникационных технологий для развития лексической культуры обучающихся в вузах МЧС России // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2019. № 3.
  15. Лопатченко А. А. Коммуникативная компетентность личности современного пожарного // Вестник Башкирского университета. 2007. Т. 12. № 4.
  16. Мелих Ю. Б. Шутовство как форма выражения философского смысла // Соловьёвские исследования. 2018. № 1.
  17. Мочелевская Е. В. Системные параметры организации лексики в профессиональном подъязыке пожарной охраны // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии. 2013. № 29.
  18. Мухаметов Д. Б. Молчание как компонент русской культуры // Вестник Нижегородского университета им. Н. А. Лобачевского. 2012. № 3.
  19. Ненько Ю. П. Профессиональный дискурс будущего специалиста в области пожарной безопасности // Современная педагогика. 2013. № 8.
  20. Новицкая А. С. Концепт веселья в творчестве Егора Летова // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2011. № 12.
  21. Нормуродова Н. З. Художественный дискурс и языковая личность в свете актуальных лингвистических направлений: парадигмы знания, основные принципы и тенденции развития // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2015. № 2.
  22. Панова М. Н. Языковая личность государственного служащего: опыт лингвометодического исследования: монография. М.: Изд-во РУДН, 2004.
  23. Самарская Т. Б., Мартиросьян Е. Г. Художественный дискурс: специфика составляющих и особенности организации художественного текста // Сфера услуг: инновации и качество. 2012. № 10.
  24. Свиридов С. В. Сатирические куплеты как литературный жанр // Сибирский филологический журнал. 2016. № 2.
  25. Соломатин С. А. Игра и серьёзность: к проблеме пуэризма современной культуры // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. 2012. № 2.
  26. Франчук О. В. Мешай дело с бездельем, проводи время с весельем (концепт «праздность» на материале исторических и лексикографических источников) // Проблемы истории, филологии и культуры. 2011. № 3.
  27. Цзинь Лянь. Сопоставительный анализ наречия очень и 很 в русском и китайском языках // Litera. 2021. № 10.
  28. Черноземова Е. Н. Шуты и шутовство сквозь эпохи: социальный и эстетический аспекты // Наука и школа. 2019. № 4.
  29. Чесноков И. И. Дискурсивная тактика поругания: косвенные формы объективации // Вопросы психолингвистики. 2014. № 7.
  30. Чжэн Сюйцзюнь. Функции масок комедии dell’arte в опере Р. Леонкавалло «Паяцы» // Культурная жизнь Юга России. 2020. № 1.
  31. Шустова С. В., Карзенкова Е. П. Шутки – в сторону: жанр анекдота как практика комического // Евразийский гуманитарный журнал. 2022. № 2.

Author information

Elena Nikolaevna Bondarenko

PhD

Academy of the State Fire Service of MES of Russia

About this article

Publication history

  • Received: August 18, 2023.
  • Published: September 29, 2023.

Keywords

  • языковая личность пожарного
  • профессиональные установки
  • linguistic personality of a firefighter
  • professional attitudes

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)