• Original research article
  • September 29, 2023
  • Open access

Levels of awareness of a cognitive construct (based on the study of the PATRIOTISM concept)

Abstract

The level of awareness of the linguistic presentation of a cognitive construct consisting of the PATRIOTISM concept and a concept scenario with integrated conceptual features of the named concept serves as the subject of the study. The aim of the study is to determine the correctness of the linguistic presentation of the cognitive construct in accordance with its attribution to one of the developed levels of awareness of the linguistic presentation of the cognitive construct. The study is novel in that it is the first to propose a methodology for assessing the levels of awareness of the linguistic presentation of a cognitive construct excluding the subjectivity of researchers in interpreting the results obtained from the student respondents. In addition, the correlation dependence of the correctness of the language presentation between the concept and the concept-scenario is established. To do so, the correlation analysis method is used. The obtained results show that using the correlation analysis method makes it possible to distinguish the following levels of awareness: the level of zero awareness; the level of low awareness; the level of average awareness; the level of high awareness and the level of full awareness. The processed students’ responses to two tasks during the survey (n = 80) produced the following results reflecting the correctness of the linguistic presentation of the cognitive construct in accordance with the correlation dependence: out of 80 students, 31.25% answered according to the level of zero concept awareness; 68.75% demonstrated the low level of concept awareness. The remaining levels of concept awareness have not been identified.

References

  1. Андронникова Е. А., Заика Е. В. Методы исследования восприятия, внимания и памяти: руководство для практических психологов. Харьков, 2011.
  2. Анохин К. В. Сознание и мозг: лекция. 2022. https://scorcher.ru/neuro/science/anohin/anohin1.php
  3. Антология концептов: в 2-х т. / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Волгоград: Парадигма, 2005. Т. 1.
  4. Башкова И. В., Полежаева Л. О. Слово «родина» в дискурсах Дмитрия Быкова и Захара Прилепина // Экология языка и коммуникативная практика. 2020. № 1.
  5. Болдырев Н. Н. Репрезентация знаний в системе языка // Вопросы когнитивной лингвистики. 2007. № 4.
  6. Болдырев Н. Н. Языковые категории как формат знания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2.
  7. Зефиров Т. Л., Зиятдинова Н. И., Купцова А. М. Физиологические основы памяти. Развитие памяти у детей и подростков. Казань: КФУ, 2015.
  8. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград.: Перемена, 2002.
  9. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика. Мн.: ТетраСистемс, 2004.
  10. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток – Запад, 2007.
  11. Потёмкин А. В. Как мы понимаем патриотизм сегодня // Успехи современного естествознания. 2004. № 6.
  12. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь, 2000.
  13. Чикаева Т. А. Родина или Отечество: разграничение понятий // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2017. № 1.
  14. Шиканова А. Н. К вопросу о формировании ценностных ориентаций у младших школьников в процессе патриотического воспитания // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. Педагогические науки. 2023. № 1 (118).

Funding

The reported study was carried out as a part of the state assignment in the sphere of science of the Ministry of Education of the Russian Federation (topic No. QRPK-2023-0018).

Author information

Nina Ivanovna Kolodina

Dr

Voronezh State Pedagogical University

Anastasiya Yur’evna Pobeda

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: August 14, 2023.
  • Published: September 29, 2023.

Keywords

  • концепт ПАТРИОТИЗМ
  • концепт-сценарий
  • когнитивный конструкт
  • уровни осознанности концепта
  • корреляционная зависимость корректности языковой репрезентации между концептом и концептом-сценарием
  • PATRIOTISM concept
  • scenario concept
  • cognitive construct
  • levels of concept awareness
  • correlation dependence of the correctness of the language presentation between a concept and a concept-scenario

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)