• Original research article
  • October 2, 2023
  • Open access

The image of the world as a stage in Th. Mann’s short story “The Clown”

Abstract

The study aims to determine the place and significance of the image of the world as a stage, as well as that of the persona as a philosophical, ethical and aesthetic category in the artistic world of Th. Mann’s short story, thereby contributing to the multifaceted perception of the writer’s poetics. The paper analyses the image of the world as a stage in Th. Mann’s short story “The Clown”. The scientific originality of the study is accounted for by the lack of research on the problem of theatricality, personas and social roles in Th. Mann’s creative work. The device of mise-en-scénes and descriptions resembling stage directions used by the author are of particular interest when analysing the short story by the classic of German literature. The results showed that the category of theatricality is an important characteristic of the text, which allows identifying the features of the artistic construction of the work and its artistic devices. Theatricality in Thomas Mann’s short story “The Clown” is realised in two aspects: problem-thematic and poetological. The first one is directly related to Shakespeare’s metaphor “All the world’s a stage”, while the second one is linked to the “tridimensionality” of the structure implying the presence of a director – an actor – a spectator. The narrator protagonist is a director, an actor and also a spectator, and therefore, the ideas about life are shifting. In addition, theatricality underlies the ironic structure of the short story, that is, a “double mockery” is presented to the reader: on the one hand, it is a criticism of the burgher world through the eyes of an artist, on the other hand, a criticism of the aesthete through the eyes of a burgher.

References

  1. Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М., 1990.
  2. Беляков Д. А. «Волшебная гора» Томаса Манна: монография. М.: Флинта, 2019.
  3. Гашкова Е. М. От серьеза символов к символической серьезности (театр и театральность в XX веке) // Метафизические исследования. Альманах Лаборатории метафизических исследований при философском факультете СПбГУ. СПб., 1997. Вып. 5. Культура.
  4. Дживелегов А. К. Итальянская народная комедия. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1954.
  5. Евреинов Н. Н. Апология театральности [1908] // Евреинов Н. Н. Демон театральности. М. – СПб.: Летний сад, 2002.
  6. Литературные миры Востока и Запада: колл. моногр. / отв. ред. С. П. Толкачев. М.: Мозартика, 2021.
  7. Литературные миры Востока и Запада: тексты, подтексты, контексты: колл. моногр. / под ред. Д. А. Белякова, С. П. Толкачева, Т. С. Мозоль, Е. А. Похолковой, А. М. Арутюновой. М.: Мозартика, 2022.
  8. Лотман Ю. М. Статьи по семиотике и топологии культуры // Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллин: Александра, 1992. Т. 1.
  9. Пимонов В. Поэтика театральности в творчестве Шекспира. М.: Флинта, 2020.
  10. Сомова Е. В. «Маска»: ее разновидности и приемы художественного воплощения в творчестве Ч. Диккенса: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 1998.
  11. Толмачёв В. М. О символизме Томаса Манна // Studia Litterarum. 2017. Т. 2. № 3.
  12. Фрейденберг О. М. Поэтика сюжета и жанра. Л., 1936.
  13. Хализев В. Е. Драма как явление искусства. М.: Искусство, 1978.
  14. Хейзинга Й. Homo ludens. М., 1992.
  15. Чернова Ю. В. Театральность прозы Дж. Б. Пристли: дисс. … к. филол. н. М., 2018.
  16. Чернова Ю. В., Беляков Д. А. «Общество спектакля» в произведении Мюриэл Спарк «На публику» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 12.
  17. Чжэн С. Функции масок комедии dell’arte в опере Р. Леонкавалло «Паяцы» // Культурная жизнь Юга России. 2020. № 1 (76).
  18. Юнг К. Г. Алхимия снов. Четыре архетипа. СПб., 1997.
  19. Goffman E. The Presentation of Self in Everyday Life. N. Y., 1959.
  20. Kurzke H. Thomas Mann. Epoche – Werk – Wirkung. München: C. H. Beck Verlag, 2010.
  21. Wysling H. Der Zauberberg // Thomas-Mann-Handbuch / hrsg. von H. Koopmann. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 2005.

Author information

Dmitry Aleksandrovich Belyakov

PhD

Moscow State Linguistic University

Elena Viktorovna Somova

Dr

Moscow State Linguistic University

Iuliia Vladimirovna Chernova

PhD

Moscow State Linguistic University; Russian State University named after A. N. Kosygin (Technology. Design. Art), Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2023.
  • Published: October 2, 2023.

Keywords

  • Томас Манн
  • новелла «Паяц»
  • образ мира-театра
  • категория театральности
  • ироническая структура новеллы
  • теория масок и социальных ролей
  • Thomas Mann
  • short story “The Clown”
  • image of the world as a stage
  • category of theatricality
  • ironic structure of the short story
  • theory of personas and social roles

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)