• Original research article
  • October 2, 2023
  • Open access

The “author’s” voice in L. Petrushevskaya’s dramatic discourse

Abstract

The author’s attitude, vision in a dramatic work is manifested mainly in the auxiliary text represented by stage directions that possess great potential. In women’s playwriting, the author’s inclusions reflect the atmosphere of the action showing the personality traits of the female playwright in the space of the work. The paper examines the “author’s” voice in L. Petrushevskaya’s playwriting, which is a model expressing the attitude of the female author to the depicted reality. The aim of the study is to determine the features of the linguistic means representing the “author’s” voice in L. Petrushevskaya’s dramatic discourse. The scientific novelty of the study lies in identifying the potential for the active expression of the author’s position in women’s playwriting (lexical richness of stage directions, certain syntactic features). The results of the study showed that the stage directions representing the author’s zone in L. Petrushevskaya’s playwriting are personality-oriented, possess the author’s intonation, reflect the peculiarities of a female playwright’s writing style; they manifest the subjectivity of the author, her attitude to the characters, to events, etc.

References

  1. Ван Лидань. О жанрово-стилевом многообразии женской драматургии постсоветского периода // Вестник Бурятского государственного университета. 2018. Т 2. № 2.
  2. Женская драматургия Серебряного века / сост., вступ. ст. и коммент. М. В. Михайловой. СПб.: Гиперион, 2009.
  3. Зайцева И. П. Поэтика современного драматургического дискурса: монография. Изд-е 2-е, перераб. и доп. Луганск: Альма-матер, 2007.
  4. Карпова Т. Н. Женская драматургия: проблема связей в традиции // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2013. № 5-1 (31).
  5. Курашова В. В. Социально-философские смыслы женской англо-американской драматургии: автореф. дисс. … к. филос. н. Казань, 2003.
  6. Ламзина А. В. Рама произведения // Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2001.
  7. Туранина Н. А. Современная женская проза: взгляд лингвиста: монография. Белгород: ГНК, 2009.
  8. Угаров М. Красота погубит мир // Искусство кино. 2004. № 2.
  9. Эюбова Р. Способы выражения авторской позиции в драме (на материале русской и азербайджанской драматургии 60-90-х годов ХХ века): учеб. пособие. Баку: Зенгезурда, 2022.

Author information

Olga Nikolaevna Bil

PhD

Belgorod State National Research University

Irina Fedoseevna Zamanova

PhD

Belgorod State Institute of Arts and Culture

Marina Vladimirovna Polovneva

PhD

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: August 18, 2023.
  • Published: October 2, 2023.

Keywords

  • Л. Петрушевская
  • женская драматургия
  • драматургический дискурс
  • язык художественного произведения
  • ремарка
  • L. Petrushevskaya
  • women’s playwriting
  • dramatic discourse
  • language of a literary work
  • stage direction

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)