• Original research article
  • October 3, 2023
  • Open access

The role of compositional-thematic lines and the features of their speech representation in the autobiographical narrative

Abstract

The study aims to present a typology of compositional-thematic lines in the autobiographical narrative (using the documentary story “Russian Hieroglyph. The Life Story of Inna Li, Told by Herself” by A. N. Arkhangelsky as an example). The scientific novelty of the study lies in describing the role of linguistic means (in particular, the historical present, one-part and two-part sentences, parenthesis constructions and parenthetic words) involved in the formation of compositional-thematic lines; as well as in selecting material that has not previously been the object of scholarly elaboration. As a result of the study, three compositional-thematic lines were identified: personal, family-related and socio-historical. The work of psychologists in the field of autobiographical memory, as well as research on the structure of the narrative serve as the basis for the identification of such lines. The results showed a pattern in the choice of syntactic means when describing events as close as possible to personal ones, family life events, as well as events related to the background narrative.

References

  1. Виноградов В. В. Из истории изучения поэтики. 1975. http://www.opojaz.ru/vinogradov/vinogradov_iz_istorii.html
  2. Золотова Г. Н., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М.: Филологический ф-т МГУ, 1998.
  3. Молчанова А. С. Коллективная память в контексте автобиографических произведений (на материале немецкоязычных автобиографий) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 5.
  4. Нуркова В. В. Автобиографическая память (структура, функции, механизмы): дисс.. к. психол. н. М., 1998.
  5. Нуркова В. В. Свершенное продолжается: психология автобиографической памяти личности. М.: Изд-во УРАО, 2000.
  6. Падучева Е. В. Семантические исследования. М.: Языки славянской культуры, 1996.
  7. Плунгян В. А. Дискурс и грамматика // Исследования по теории грамматики / под ред. В. А. Плунгяна, В. Ю. Гусева, А. Ю. Урманчиевой. М.: Гнозис, 2008. Вып. 4. Грамматические категории в дискурсе.
  8. Преображенская А. О. Автобиографический нарратив как опосредующее звено формирования позиции субъекта // Сибирский психологический журнал. 2009. № 32.
  9. Пушкарева Н. В. Неопределенно-личные предложения как средство углубления текстового смысла // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2012. № 2-2.
  10. Рогова К. А. Неопределенно-личные предложения: контексты употребления // Мир русского слова. 2020. № 3.
  11. Рягузова Е. В. Коллективная и семейная память в контексте взаимодействия Я и Другого // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Акмеология образования. Психология развития». 2020. Т. 9. Вып. 4 (36).
  12. Рягузова Е. В. Память Другого или другая память: социально-психологический анализ коммеморативных практик // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2019. Т. 19. Вып. 1.
  13. Скобликова Е. С. Современный русский язык. Синтаксис простого предложения (Теоретический курс). Самара: Изд-во СамГПУ, 1997.
  14. Тестелец Я. Г. Введение в общий синтаксис. М., 2001.
  15. Успенский Б. А. Поэтика композиции. М.: Искусство, 1970.
  16. Labov W. Language in the Inner City: Studies in the Black English Vernacular. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.

Author information

Olesya Olegovna Lisova

Saint Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2023.
  • Published: October 3, 2023.

Keywords

  • автобиографический нарратив
  • автобиографическая память
  • анализ композиции
  • тематические линии
  • односоставные предложения
  • autobiographical narrative
  • autobiographical memory
  • composition analysis
  • thematic lines
  • one-part sentences

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)