• Original research article
  • October 3, 2023
  • Open access

A level model of a German-language one-on-one TV interview

Abstract

The aim of the study is to build a model of the communicative behaviour of participants in a German-language one-on-one TV interview, which should reflect the constant and procedural-variable characteristics of their communicative interaction. The study is novel in that it is the first to describe the field of tension of the participants in the discourse of a German-language one-on-one TV interview. The consistency of communicative interaction is revealed during the analysis of the communicative and verbal behaviour of the communicants who have assumed the roles of an interviewer and an interviewee with restrictive behaviours attributed to them, on the one hand, and who simultaneously remain individuals with their inherent personal behaviours and micro-intentions, on the other hand. As a result of the study, the constant (linear development, organisation of relations, logic of the situation, subject-logical level of interaction, subject-object relations) and procedural-variable (dynamic development, logic of decision-making, interpersonal level of interaction, subject-subject relations) characteristics of the interaction between the communicants were identified, a level model of a German-language one-on-one TV interview was developed and described.

References

  1. Антонова В. И., Савинова Я. С. Интервью – жанр современной журналистики: технологии творческой лаборатории Леонида Плешакова // Огарёв-Online. 2018. № 3 (108).
  2. Вохрышева Е. В. Коммуникативные стратегии диалогического взаимодействия в новоанглийском языке: дисс. … д. филол. н. СПб., 2001.
  3. Дейк Т. А. ван, Кинч В. Стратегии понимания связного текста // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1988. Вып. XXIII. Когнитивные аспекты языка / сост., ред. и вступ. ст. В. В. Петрова и В. И. Герасимова.
  4. Ивченков В. И. Новые модели коммуникации и стилистические приоритеты современного медиа-дискурса // Медиалингвистика. 2019. № 6 (1).
  5. Ильченко С. Н. Интервью в журналистском творчестве. СПб.: СПбГУ, 2003.
  6. Ковригина Е. А. Дискурсивные стратегии интервьюера (на материале американского интернет-интервью) // Вестник Бурятского государственного университета. Язык. Литература. Культура. 2008. № 11.
  7. Красноперова Ю. В. Дискурсивные стратегии участников интервью: дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2005.
  8. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003.
  9. Нестерюк Ю. В. Стратегические программы коммуникантов в персональном немецкоязычном интервью. Самара: Инсома-пресс, 2017.
  10. Николенко Е. А. Типовая структура дискурса интервью // Мир лингвистики и коммуникации. 2008. № 12.
  11. Олешков М. Ю. Процессуальная модель коммуникации: когнитивный аспект // Лингвокультурология. 2007. № 1.
  12. Плешаков Л. П. Интервью: проход по минному полю // Профессия – журналист. 2001. № 3.
  13. Скворцова В. А. Текстовое пространство интервью: модель организации // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2 «Филология и искусствоведение». 2011. № 3.
  14. Тухватулина Л. Р. Принципы классификации моделей коммуникации // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2006. № 7.
  15. Фуко М. Порядок дискурса // Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности. Работы разных лет. М.: Касталь, 1996.
  16. Шмакова Г. А. Интервью: от модели «вопрос-ответ» к моделированию стратегии // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2016. № 6.
  17. Haller M. Das Interview: ein Handbuch für Journalisten. Konstanz: UVK Medien, 1997.

Author information

Yuliya Vladimirovna Nesteryuk

PhD

Samara National Research University named after the academician S. P. Korolev

About this article

Publication history

  • Received: August 13, 2023.
  • Published: October 3, 2023.

Keywords

  • немецкоязычное персональное телеинтервью
  • модель коммуникации
  • субъект-объектные отношения
  • субъект-субъектные отношения
  • коммуникативные стратегии и тактики
  • German-language one-on-one TV interview
  • communication model
  • subject-object relations
  • subject-subject relations
  • communicative strategies and tactics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)