• Original research article
  • October 5, 2023
  • Open access

Genre of the graphic novel: Toward the formulation of the problem (based on modern French-language and English-language texts)

Abstract

The aim of the research is to determine the features of the graphic novel as an independent genre in the modern literary process. The novelty of the research lies in conducting a detailed theoretical study of literary criticism publications on the theory of genres, on the history of the comic book genre and the genre of the novel by Russian and foreign scholars, which made it possible to identify similarities and differences between the graphic novel and the comic book based on the dialogue between text and image, as well as to consider the graphic novel as a modification of the genre of the novel inheriting its main characteristics (the presence of the narrative structure and plot, the development of the main character, the chronotope, the dialogue with modernity, etc.). The authors of the study, defining the comic book as a meta-genre, come to the conclusion that at present, it seems reasonable to consider the graphic novel not as a subgenre of the comic book, but as an independent hybrid genre undergoing evolution. It is the first time that the subgenres of the graphic novel have been distinguished on the basis of French-language and English-language works. As a result, it has been proved that the graphic novel can be defined as an independent genre that is already undergoing changes, breaking up into subgenres in which the tendency to the crossing of different genre forms is noticeable.

References

  1. Айснер У. Комикс и последовательное искусство / пер. с англ. М. Заславского. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2022.
  2. Алимурадов О. А., Шубитидзе В. З. Графический роман: вехи эволюции жанра в англоязычной и русскоязычной лингвокультурах. Черты креолизации в текстовом пространстве графического романа как переводчески значимая особенность // Филологический аспект. 2020. № 09 (65).
  3. Барзах А. Е. О поэтике комикса // Русский комикс: сб. ст. М.: НЛО, 2010.
  4. Бахтин М. М. Избранное: в 2-х т. М. – СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2017. Т. 2. Поэтика Достоевского.
  5. Бахтин М. М. Эпос и роман. СПб.: Азбука, 2000.
  6. Боровский А. Д. Попытка комикса // Русский комикс: сб. ст. М.: НЛО, 2010.
  7. Джумайло О. А. Понятие интермедиальности и его эволюция в современном научном знании // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 4 (15).
  8. Дубовицкая М. А. Американский графический роман: мультимодальность и идентичность // Научный диалог. 2022. Т. 11. № 3.
  9. Захарова М. Е. Лубок как явление российской массовой культуры ХIХ века // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. 2012. № 27.
  10. Зенкин С. Н. Теория литературы: проблемы и результаты. М.: НЛО, 2018.
  11. Кожинов В. В. Происхождение романа. Теоретико-исторический очерк. М.: Советский писатель, 1963.
  12. Комовская Е. В. Жанровая специфика современного романа // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 12-2.
  13. Косиков Г. К. Собрание сочинений: в 2-х т. М.: Центр книги Рудомино, 2012. Т. 2. Теория литературы. Методология гуманитарных наук.
  14. Креолизованный текст: смысловое восприятие: коллективная монография / отв. ред. И. В. Вашунина. М.: Институт языкознания РАН, 2020.
  15. Кунин А. И., Плеханов А. А. Введение. От рисованных историй к изотекстам // Изотекст-2020: мат. V росс. междунар. конф. исследователей рисованных историй / отв. ред. А. И. Кунин, А. А. Плеханов. М.: Рос. гос. б-ка для молодежи; ИЭА РАН, 2020.
  16. Лейдерман Н. Л. Движение времени и законы жанра (жанровые закономерности развития советской прозы в 60-70-е годы). Свердловск: Средне-Уральское книжное издательство, 1982.
  17. Лихачев Д. С. Развитие русской литературы X-XVII веков. Изд-е 3-е. СПб.: Наука, 1998.
  18. Меркулова М. Г. Политический контекст британской литературы метамодерна // Теория жанра и метод в зарубежной литературе: история и современность: сб. науч. тр. по литературоведению: мат. участников междунар. литературного коллоквиума. М.: Языки народов мира, 2023.
  19. Меркулова М. Г. Теория английскости в контексте исследования творчества писателей-мультикультуралистов в Великобритании // Язык и литература в проблематике современных гуманитарных наук: сб. науч. тр. по лингвистике и литературоведению. М.: МГПУ, 2021.
  20. Меркулова М. Г., Пудова О. А. Интермедиальные маркеры в трансформации образов персонажей (на материале романа Т. Л. Пикока «Усадьба Грилла») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 4.
  21. Муравьева Л. Е. Кризис гибридных жанров: Филипп Форест и возвращение «я-романа» во французскую литературу // Вопросы литературы. 2018. № 4.
  22. Новикова Е. Г. Ф. М. Достоевский в японских комиксах // Текст. Книга. Книгоиздание. 2019. № 19.
  23. Осьмухина О. Ю., Куряев И. Р. Синтез комикса и нуар-стилистики в серии «графических романов» Ф. Миллера “Sin City” («Город грехов»): к проблеме реинтерпретации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 3-1 (81).
  24. Подлубнова Ю. С. Жанр и метажанр: к проблеме разграничения. 2005. https://www.netslova.ru/podlubnova/meta.html#p3
  25. Смирнов И. П. Олитературенное время. (Гипо)теория литературных жанров. СПб.: РХГА, 2008.
  26. Сонин А. Г. Комикс как знаковая система: автореф. дисс. … к. филол. н. Барнаул, 1999.
  27. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Оптимизация речевого воздействия. М.: Ин-т языкознания РАН, 1990.
  28. Тамарченко Н. Д. Теория литературных жанров. Изд-е 2-е. М.: Академия, 2012.
  29. Тодоров Ц. Введение в фантастическую литературу / пер. с фр. Б. Нарумова. М.: Дом интеллектуальной книги; Русское феноменологическое общество, 1997.
  30. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект Пресс, 2001.
  31. Тынянов Ю. Н. История литературы. Поэтика. Избранные труды. М.: Юрайт, 2017.
  32. Тюпа В. И. Дискурс / Жанр. М.: Intrada, 2013.
  33. Baetens J. Le roman graphique // La bande dessinée: une médiaculture / sous la dir. d’É. Maigret, M. Stefanelli. P.: Armand Colin, coll. “Médiacultures”, 2012.
  34. Barthes R. L’obvie et l’obtus. P.: Seuil, 1982.
  35. Bateman J. A. Multimodality and Genre: A Foundation for the Systematic Analysis of Multimodal Documents. N. Y.: Palgrave Macmillan, 2008.
  36. Chu K., Coffey S. J. Multimodal Analysis of Graphic Novels: A Case Study Featuring Two Asian Women Travellers // Intercultural Communication Studies. 2015. Vol. XXIV. Iss. 1.
  37. Dürrenmatt J. Dessin et réminiscence. De Stendhal à la bande dessinée autobiographique contemporaine // L’Ombre du souvenir. Littérature et réminiscence (du Moyen Âge au XXIe siècle): recueil d’articles / éd. par J.-Y. Laurichesse. P.: Classiques Garnier, 2012.
  38. Gabilliet J.-P. Du comic book au graphic novel: l’européanisation de la bande dessinée américaine. 2015. http://www.imageandnarrative.be/inarchive/tulseluper/gabilliet.htm
  39. Groensteen T. La bande dessinée: une littérature graphique. Toulouse – Milan: Les Essentiels Milan, 2005.
  40. Mansanti C. Le roman graphique. 2013. https://www.fabula.org/actualites/journee-d-etudes-sur-le-roman-graphique-amiens-le-5-juin-2014-departement-d-anglais-de-l_58818.php
  41. McCloud S. Understanding Сomics: The Invisible Art. Northampton: Kitchen Sink Press, 1993.
  42. Nerlich M. Qu’est-ce qu’un iconotexte? Réflexions sur le rapport texte-image photographique // Iconotextes: actes du colloque international tenu à l’Université Blaise Pascal, Clermont-Ferrand, 17-19 mars 1988. P.: Ophrys, 1990.
  43. Pratt H. J. Narrative in Comics // The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 2009. Vol. 67. No. 1.
  44. Rippl G., Etter L.Intermediality, Transmediality and Graphic Narrative // From Comic Strips to Graphic Novels: Contributions to the Theory and History of Graphic Narrative: Collection of Articles / ed. by F. Jannidis, M. Martinez, J. Pier, W. Schmid. Berlin: De Gruyter Mouton, 2013.
  45. Ryan M.-L. Avatars of Story. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2006.
  46. Saint-Amand D. La bande dessinée à l’aune de la littérature. Inspiration, récupération & distinction. 2013. https://www.fabula.org/revue/document9197.php
  47. Schaeffer J.-M. Qu’est-ce qu’un genre littéraire? P.: Éditions du Seuil (Poétique), 1989.
  48. Spiegelman A. The Complete Maus: A Survivor’s Tale Hardcover. N. Y.: Pantheon, 1996.
  49. Tremblay-Gaudette G. Tensions, prétentions et galvaudage; gains et écueils du roman graphique comme stratégie du cheval de Troie en Amérique du Nord. 2008. http://web.archive.org/web/20230326145310/https://www.kinephanos.ca/2011/romans-graphiques/

Author information

Mayya Gennadievna Merkulova

Dr

Moscow City University

Irina Gennadievna Prudius

PhD

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafyev

About this article

Publication history

  • Received: August 16, 2023.
  • Published: October 5, 2023.

Keywords

  • графический роман
  • модификация романа
  • комикс
  • современный литературный процесс
  • субжанры графического романа
  • graphic novel
  • modification of the novel
  • comic book
  • modern literary process
  • subgenres of the graphic novel

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)