• Original research article
  • October 10, 2023
  • Open access

Dialogue between executive authorities and society in the VKontakte social network

Abstract

The aim of the study is to identify and describe the communication strategies and tactics that are used by the Russian executive authorities in a digital dialogue with citizens. The scientific novelty of the study is accounted for by the elaboration of the “digital discourse of executive authorities” notion and the description of the communication strategies and tactics implemented in this discourse. Based on a new material, i.e., a sample of posts of the Ministry of Education and Science of the Perm Territory posted on the VKontakte social network, an analysis of typical strategies and tactics aimed at forming a positive image of the executive authorities is carried out. It is shown that the speech strategy of self-presentation is the main one in the media communication of the authorities with citizens. This strategy receives concrete expression in the tactics of analysis-plus, presentation of an event, self-justification. By involving Engagement Rate by Reach, the pragmatic effect of speech influence on the audience is revealed. As a result, it is proved that the effectiveness of the dialogue between the executive authorities and society is due to the influence of the following discourse factors: coinciding presuppositions of the addressee and the addresser, due regard for the needs of the target audience in the content, reflection of significant social life events in the published materials.

References

  1. Бабаева А. А. Органы государственной власти в социальных сетях: анализ аккаунтов Правительства Москвы // Вестник Московского университета. Серия 10 «Журналистика». 2021. № 3.
  2. Верещагин Е. М., Ратмайр Р., Ройтер Т. Речевые тактики «призыва к откровенности». Еще одна попытка проникнуть в идиоматику речевого поведения и русско-немецкий контрастивный подход // Вопросы языкознания. 1992. № 6.
  3. Злобин М. А. Технологии формирования политического дискурса в условиях сетевого общества // Власть. 2019. № 3.
  4. Ильин Е. П. Психология общения и межличностных отношений. СПб.: Питер, 2009.
  5. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: ЛКИ, 2008.
  6. Крыштановская О. В., Филиппова А. М. Исследования политической коммуникации: государство и социальные сети // Вестник университета. 2018. № 6.
  7. Маслов И. В. Стратегия формирования положительного имиджа органов исполнительной власти в регионе // Современные исследования социальных проблем. 2017. № 4.
  8. Мельник Н. В. Стратегии формирования имиджа региона (контент-анализ официальной страницы С. Е. Цивилева в социальной сети «ВКонтакте») // Филология и человек. 2020. № 3.
  9. Минаева Л. В. Государственная коммуникация в цифровой среде // Коммуникативные стратегии информационного общества: тр. X междунар. науч.-теор. конф. (г. Санкт-Петербург, 26-27 октября 2018 г.). СПб.: Политех-Пресс, 2018.
  10. Михалёва О. Л. Политический дискурс как сфера реализации манипулятивного воздействия: автореф. дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2004.
  11. Рослякова М. В. Социальные сети в деятельности органов исполнительной власти: адаптация к новым способам взаимодействия // Социодинамика. 2022. № 7.
  12. Рыхтик М. И. Роль социальных медиа в реализации имиджевых стратегий политических деятелей в контексте формирования информационного общества на региональном уровне // Вопросы управления. 2015. № 6 (18).
  13. Сарна А. Я. Основные коммуникативные стратегии пользователей социальных сетей и инструменты их реализации в Интернете // Философия и социальные науки. 2016. № 2.
  14. Старцев А. А. Социальные сети в процессе коммуникации между властью и обществом // Коммуникология. 2018. Т. 6. № 5.
  15. Чекунова М. А. Риторические категории политико-административного сетевого медиадискурса // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2016. Т. 2. № 4.
  16. Чугаева Е. О. Интернет-коммуникации как современные методы диалога власти и общества // Коммуникология. 2018. Т. 3. № 3.
  17. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. М.: Гнозис, 2004.
  18. Ширинкина М. А. Письменный дискурс исполнительной власти в жанрово-стилистическом аспекте: автореф. диcс. … д. филол. н. Пермь, 2021.

Funding

The reported study was funded by the RSF, research project No. 23-28-00171 “Digital communications in public administration: A discursive and stylistic aspect”, https://rscf.ru/project/23-28-00171/.

Author information

Elena Alexandrovna Bazhenova

Dr

Perm State University

Anastasiia Dmitrievna Mokan

Perm State University

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2023.
  • Published: October 10, 2023.

Keywords

  • цифровой дискурс исполнительной власти
  • социальная сеть «ВКонтакте»
  • медиаконтент
  • коммуникативные стратегии и тактики
  • стратегия самопрезентации
  • digital discourse of executive authorities
  • VKontakte social network
  • media content
  • communication strategies and tactics
  • self-presentation strategy

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)