• Original research article
  • October 18, 2023
  • Open access

Cognitive mechanisms of colour terms in the advertising tourist narrative (by the example of Lake Baikal)

Abstract

The aim of the study is to determine the cognitive mechanisms of colour terms in the advertising tourist narrative. The scientific novelty of the work is accounted for by the problem statement: it is the first time that colour terms have been considered taking into account the mechanisms of their cognitive organisation in the advertising tourist narrative using Lake Baikal as an example. The paper analyses the views of researchers describing colour terms in the Russian linguistic worldview, the advertising discourse, cognitive linguistics, historical and comparative linguistics. The study emphasises that colour as a culture code is a significant cognitive category and colour terms possess associativity and axiological value, are connected to the history of the nation, its peculiarities in relation to ethnic norms, traditions, customs and rituals. As a result of the study, it has been found that the main cognitive mechanisms of colour terms in the advertising tourist narrative include foregrounding as the informational-pragmatic core in the structure of the textual whole; metaphor as a source of figurative naming; standard comparative constructions and realised comparisons. The analysis of the material attests to the fulfillment of the potential of lexical units with secondary colour naming in such main conceptual-thematic areas as “Animate nature” and “Inanimate nature”.

References

  1. Алымова Е. Н. Цвет как лингвокогнитивная категория в русской языковой картине мира: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2007.
  2. Астахова Я. А. Цветообозначения в русской языковой картине мира: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2014.
  3. Болдырев Н. Н. Концептуальное пространство когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1.
  4. Болдырев Н. Н., Маховикова Д. В. Лексический способ концептуализации времени в современном английском языке // Вопросы когнитивной лингвистики. 2012. № 2.
  5. Борисова Д. Н. К проблеме выбора термина для названия форм цветообозначения в языке // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2008. Вып. 3. № 1 (122).
  6. Брагина А. А. «Цветовые» определения и формирование новых значений слов и словосочетаний // Лексикология и лексикография: сб. статей / под ред. С. Г. Бархударова. М.: Наука, 1972.
  7. Величко А. А. Прагматическая и функциональная специфика цветообозначений в рекламном дискурсе (на материале промотекстов компании Mercedes-Benz) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 10-2 (76).
  8. Гатауллина Л. Р. Роль цветообозначений в концептуализации мира: на материале фразеологизмов английского, немецкого, французского, русского и татарского языков: автореф. дисс. … к. филол. н. Уфа, 2005.
  9. Джалилова М. Т. Структурно-семантический анализ цветообозначения в таджикском, английском и русском языках: автореф. дисс. … к. филол. н. Душанбе, 2016.
  10. Кузьмина М. А. Метафорические прилагательные-цветообозначения в русском и итальянском языках (на материале толковых словарей) // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2008. Т. 7. Вып. 2.
  11. Лукашенко Е. С. Функционально-номинативный потенциал цветообозначений в контексте когнитивной парадигмы: на материале английского языка: автореф. дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2011.
  12. Молибога Г. Л. Когнитивные основы семантики английских цветообозначений: автореф. дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2013.
  13. Перфилова М. Н. Динамика лексики цвета в русском языке: автореф. дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2022.
  14. Печенникова Л. В. Цветообозначения в рекламном дискурсе (на материале англо-американской и российской рекламы предметов быта): автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 2006.
  15. Трегубчак А. В. Семантика сравнения и способы ее выражения: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008.
  16. Цзин Ли. Деривационный потенциал цветообозначений в актах фраземообразования: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2022.
  17. Юрина Е. А. Образная лексика русского языка: в 2-х ч. Томск: Изд. дом Томского государственного университета, 2015. Ч. II. Пищевой код культуры в образном строе языка: учеб. пособие.
  18. Berlin B., Kay P. Basic Color Terms: Their Universality and Evolution. Berkeley – Los Angeles: University of California Press, 1969.
  19. Langacker R. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin – N. Y.: Mouton de Gruyter, 1991.
  20. Talmy L. Figure and Ground in Complex Sentences // Universals of Human Language. Stanford: Stanford University Press, 1978. Vol. 4. Syntax / ed. by J. Greenberg.
  21. Talmy L. Toward a Cognitive Semantics. Cambridge: MIT Press, 2000.

Author information

Ekaterina Evgen’evna Men’shikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: September 2, 2023.
  • Published: October 18, 2023.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • когнитивные механизмы цветообозначений
  • когнитивный механизм фокусирования
  • метафоры
  • сравнения
  • advertising tourist narrative
  • cognitive mechanisms of colour terms
  • cognitive mechanism of foregrounding
  • metaphors
  • comparisons

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)