• Original research article
  • November 30, 2023
  • Open access

Metatext of a beatnik “autobiographic text” (Jack Kerouac’s “Big Sur”)

Abstract

The article considers Jack Kerouac’s “Big Sur” (1962) as an autobiographical novel that marks the transition of the beatnik writer’s work to postmodernism. The aim of the research is to determine the significance of metatext impact on the genre characteristics of the autobiographical novel. The article attempts to answer the question whether the structure and content integrity of autobiography as a genre remains in interaction with elements of postmodern poetics. For the first time in this study, both Kerouac’s novel and ‘autobiographic text’ (i.e., a work characterized by autobiographism) are considered on the background of the transition of the poetics from late modernism to postmodernism. The paper analyzes the forms and content of meta-textual commentary in “Big Sur”, which includes the author’s appeal to ‘early’ Jack Kerouac, reflections on beat-generation, extensive citation and self-citation. The results obtained allow us to state that the author of the work deliberately explicates himself in “Big Sur” with the help of various levels of metatext. At the same time, it can be stated that, being modified, the autobiographical novel does not abandon its main features in the postmodern version.

References

  1. Васильева Ю. Ю. Особенности «спонтанной прозы» Джека Керуака // Концепт. 2014. № 10.
  2. Вежбицкая А. Метатекст в тексте // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1978. Вып. VIII. Лингвистика текста / сост., общ. ред. и вступ. ст. Т. М. Николаевой.
  3. Зверев А. М. Модернизм в литературе США. Формирование. Эволюция. Кризис. М.: Наука, 1979.
  4. Киреева Н. В. Трансформация жанра автобиографии американскими писателями-постмодернистами // Преподаватель ХХI век. 2011. № 3.
  5. Киселев В. С. Метатекст как тип художественного целого (к постановке проблемы) // Вестник Томского государственного университета. 2004. № 282.
  6. Кнабе Г. С. Знак. Истина. Круг (Ю. М. Лотман и проблема постмодерна) // Лотмановский сборник. М., 1995. Вып. 1.
  7. Кудрявцева М. И. Метатекст в художественном дискурсе постмодерна: когнитивно-прагматический аспект // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 9.
  8. Кузнецова А. В. Семиозис метатекста в художественной коммуникации // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10. № 2 (35).
  9. Кузнецова Е. А., Бочкарева Н. С. Эволюция героя-рассказчика в романах Дж. Керуака «Бродяги Дхармы» и «Биг Сюр» // Мировая литература в контексте культуры. 2009. № 4.
  10. Лежен Ф. Когда кончается литература? // Автобиографическая практика в России и во Франции / под ред. К. Вьолле, Е. Гречаной. М.: ИМЛИ РАН, 2006.
  11. Липовецкий М. Н. Из предыстории русского постмодернизма (метапроза Владимира Набокова от «Дара» до «Лолиты») // Липовецкий М. Н. Русский постмодернизм (очерки исторической поэтики). Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 1997.
  12. Лотман Ю. М. Текст в тексте // Лотман Ю. М. Об искусстве. Структура текста. Семиотика кино и проблемы киноэстетики: статьи, заметки, выступления (1962-1993). СПб.: Искусство-СПб, 1998.
  13. Лукина Н. В. Метаобразования как средства диалогизации художественного текста (на материале произведений Т. Толстой) // Гуманитарные исследования. 2009a. № 3 (31).
  14. Лукина Н. В. Проблема выделения метатекста в художественном тексте // Русистика. 2009b. № 3.
  15. Ошиньш Э. Э. Метод и жанр прозы Джека Керуака: дисс.. к. филол. н. М., 1984.
  16. Смирнов Е. А. Музыкальные аспекты романа Джека Керуака «На дороге» // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 347.
  17. Хаустов Д. Битники. Великий отказ, или Путешествие в поисках Америки. М.: РИПОЛ классик, 2017.
  18. Хаустов Д. С. Берроуз, который взорвался. Бит-поколение, постмодернизм, киберпанк и другие осколки. М.: Индивидуум, 2020.
  19. Цаплин Р. С., Полушкин А. С. Между возвышенным и обыденным: синтез поэтического и прозаического начал в романе Джека Керуака «В дороге» // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2014. № 2 (3).
  20. Шилова Е. Н. Метадрама в творчестве Кэрил Черчилл: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2011.
  21. Школьская А. О. Жанровый синкретизм в литературе андеграунда (роман Дж. Керуака «На дороге» и поэма Вен. Ерофеева «Москва – Петушки»): дисс. … к. филол. н. Смоленск, 2021.
  22. Эпштейн М. Парадоксы новизны: о литературном развитии XIX-XX веков. М., 1988.
  23. Cook B. The Beat Generation. N. Y.: Charles Scribner’s Sons, 1971.
  24. Derrida J. Of Grammatology. Baltimore, 1976.
  25. Genette G. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge, 1997.
  26. Hassan I. The Dismemberment of Orpheus: Toward a Postmodernist Literature. Urbana, 1971.
  27. Holmes J. C. This Is the Beat Generation // The New York Times Magazine. 1952. November 16.
  28. Lyotard J.-F. Answering Question: What Is Postmodernism // Innovation/Renovation: New Perspectives on the Humanities / ed. by I. Hassan and S. Hassan. Madison, 1983.
  29. McDarrah F. W. Kerouac and Friends: A Beat Generation Album. N. Y.: William Morrow & Co., 1985.
  30. Parkinson T. A Casebook on the Beat. N. Y.: Thomas Y. Crowell Company, 1961.
  31. Theado M. Understanding Jack Kerouac. Columbia: University of South Carolina, 2000.

Author information

Nikita Alexandrovich Zhilyakov

Ural State Pedagogical University, Yekaterinburg

Elena Georgievna Dotsenko

Dr

Ural State Pedagogical University, Yekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: October 15, 2023.
  • Published: November 30, 2023.

Keywords

  • метатекст
  • роман «Биг-Сур»
  • автобиографизм
  • писатель-битник
  • постмодернизм
  • metatext
  • novel “Big Sur”
  • autobiographism
  • beatnik writer
  • postmodernism

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)