Typological parallels in the aesthetics of Ivan Goncharov and Søren Kierkegaard
Abstract
The aim of the study is to identify typological parallels in the creative work and aesthetic views of I. A. Goncharov and S. Kierkegaard. The paper describes the plot situation of seduction and the further development of this situation in Kierkegaard’s post-Romantic works “Shadowgraphs”, “The Unhappiest One” and in Goncharov’s novel “trilogy”. The role of female characters in the works of Kierkegaard and Goncharov was revealed, as wells as their place in the poetics of post-Romanticism, shifting the author’s interest from seducer characters to the inner world of their “victims”. A similar embodiment of religious ideas was found to be among the common features in the aesthetics of the authors under consideration (the text “The Immediate Stages of the Erotic, or Musical Erotic” is the most representative one in Kierkegaard’s creative work). The scientific originality of the study lies in the identified and described typological parallels in the aesthetics and worldview of the authors under consideration. As a result of the study, it was shown that the similarities in the works by Goncharov and Kierkegaard are due to the presence of typological parallels in their writings in the context of the post-Romantic paradigm. The paper proposed a term for the heroine of the plot situation of seduction, i.e., “a victim of seduction”, showed her typological features based on the essay “The Unhappiest One” by Kierkegaard. The researchers raised the question about the artistic interpretation of Christianity in the creative work of the authors in question.
References
- Быховский Б. Э. Кьеркегор. М.: Мысль, 1972.
- Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентному: новая онтология XX века. М.: Республика, 1997.
- Гейро Л. С. «Сообразно времени и обстоятельствам..» (Творческая история романа «Обрыв»). 2000. http://feb-web.ru/feb/litnas/texts/la2/gmi-083-.htm
- Головко В. М. И. С. Тургенев: искусство художественного философствования. Изд-е 3-е, стер. М.: Флинта, 2019.
- Зайцева Т. Б. Русская литература XIX века и Киркегор: из истории изучения вопроса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 5-2 (35).
- Зайцева Т. Б., Рудакова С. В., Цуркан В. В. Феномен эстетического счастья в романе И. А. Гончарова «Обломов» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 4.
- Иванова И. Н. Лермонтов и Кьеркегор: стратегия романтического обольстителя // Лермонтовские студии – 3. Венок поэту: сб. науч. работ. Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2014.
- Казакова С. К. Таинственная Корделия: о ком грезил Илья Обломов? // Вопросы литературы. 2019. № 3.
- Коровин А. В. Необыкновенная история, начавшаяся в Омске: И. А. Гончаров и русско-датские литературные контакты // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2023. Т. 17. № 1.
- Краснощекова Е. А. И. А. Гончаров и русский романтизм 20-30-х годов. 1975. http://feb-web.ru/feb/gonchar/critics/izvan/i75-304-.htm
- Постнов О. Г. Эстетика И. А. Гончарова. Новосибирск: Наука, 1997.
Author information
About this article
Publication history
- Received: October 17, 2023.
- Published: December 13, 2023.
Keywords
- И. А. Гончаров
- С. Кьеркегор
- эстетика
- романтизм
- художественный тип
- I. A. Goncharov
- S. Kierkegaard
- aesthetics
- Romanticism
- literary type
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC