• Original research article
  • December 14, 2023
  • Open access

The cognitive strategy of laudation in the advertising tourism narrative

Abstract

The aim of the study is to determine the linguistic ways of expressing the cognitive strategy of laudation in the advertising tourism narrative. The scientific novelty of the work is determined by the problem statement: the strategy of laudation is for the first time considered in terms of the mechanisms of its cognitive organization in the advertising tourism narrative. The paper provides a summarized analysis of researchers’ views on the semantics of a cognitive strategy. The work reveals the content of the notion of “the cognitive strategy of laudation”, identifies its characteristic features and classification criteria. It is emphasized that laudation as a cognitive strategy is characterized by a variety of linguistic means. As a result of the study, it has been determined that the strategy of laudation (the strategy of praise) is implemented in the advertising tourism narrative using lexical, morphological and syntactic linguistic means, as well as using rhetorical techniques. The work focuses on the potential ability of the cognitive strategy of laudation to act as a means of argumentation, imagery and originality through the use of linguistic means and techniques that enhance the perlocutionary effect of speech influence.

References

  1. Абрашкин М. В. Когнитивные стратегии и когнитивное моделирование текста (на материале англоязычного правового документа) // Огарёв-Online. 2014. Вып. 13 (27).
  2. Болдырев Н. Н. Принципы и методы когнитивных исследований языка // Принципы и методы когнитивных исследований языка: сб. науч. тр. / отв. ред. Н. Н. Болдырев. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2008.
  3. Болдырев Н. Н. Проблемы исследования языкового знания // Когнитивные исследования языка / гл. ред. серии Е. С. Кубрякова. М. – Тамбов: Ин-т языкознания РАН; ТГУ им. Г. Р. Державина, 2009. Вып. 1 / отв. ред. вып. Н. Н. Болдырев.
  4. Болдырев Н. Н. Языковые категории как формат знания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2 (008).
  5. Брунер Д. С. Психология познания: за пределами непосредственной информации / пер. с англ. К. И. Бабицкого; предисловие и общ. ред. д. чл. АПН СССР А. Р. Лурия. М.: Прогресс, 1977.
  6. Власова Е. В. Гиперболизация в современных английских художественных текстах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 10.
  7. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / пер. с англ.; сост. В. В. Петрова; под ред. В. И. Герасимова; вступ. ст. Ю. Н. Караулова и В. В. Петрова. М.: Прогресс, 1989.
  8. Дубровская О. Г. Когнитивно-дискурсивное направление когнитивной лингвистики как парадигма знания для интерпретации контекста // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2011. № 4.
  9. Зимбули А. Е. Похвала: нравственно-ценностные ракурсы // Символ науки. 2015. № 7.
  10. Копнина Г. А. Риторические приемы современного русского литературного языка: опыт системного описания: автореф. дисс. … д. филол. н. Красноярск, 2010.
  11. Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004a. № 1.
  12. Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004b.
  13. Линник Л. А. Типологические особенности аутентичных текстов аннотаций в медицинском дискурсе: автореф. дисс. … к. филол. н. Уфа, 2021.
  14. Машлыкина Н. Д. Хвалебная речь как жанр лаудативного дискурса (на материале немецкого языка) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4-2.
  15. Павлов Д. Н. О некоторых проблемах определения термина «когнитивная стратегия» // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2 (008).
  16. Рыжикова М. Д. Лингвистические средства реализации лаудативной стратегии в англоязычном виртуальном дискурсе // Вестник Череповецкого государственного университета. 2018. № 1 (82).
  17. Сулимов В. А. Когнитивные стратегии в современном русском литературном тексте // Вестник Международной академии наук. Русская секция. 2007. № 2.
  18. Талми Л. Феномены внимания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2 (008).
  19. Уткина И. В. Номинации субъекта лаудативной речи в русском языке (на основе анализа словарных дефиниций) // Мир лингвистики и коммуникации. 2015. № 42.
  20. Яшина К. И. Локальные тексты в творчестве Беллы Ахмадулиной: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2021.
  21. Langacker R. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin – N. Y.: Mouton de Gruyter, 1991.
  22. Talmy L. Figure and Ground in Complex Sentences // Universals of Human Language. Stanford: Stanford University Press, 1978. Vol. 4. Syntax / ed. by J. Greenberg.
  23. Talmy L. Toward a Cognitive Semantics. Cambridge: MIT Press, 2000.

Author information

Ekaterina Evgen’evna Men’shikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: October 20, 2023.
  • Published: December 14, 2023.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • когнитивная стратегия лаудативности
  • лексические, морфологические и синтаксические языковые средства
  • риторические приёмы
  • advertising tourism narrative
  • cognitive strategy of laudation
  • lexical, morphological and syntactic linguistic means
  • rhetorical techniques

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)