• Original research article
  • December 18, 2023
  • Open access

Ways of implicit expression of the emotion of discontent and the speech act of accusation in the English-language advertising discourse in the context of brand confrontation

Abstract

The aim of the research is to identify references to discourse implicature through culturally loaded texts and mythonyms in the context of an “advertising war”. Commercials for electric vehicles and accessories for traditional cars were selected as the research material. The commercials for the latter implicitly contain the idea of criticizing electric vehicles. BMW and Mobil 1 commercials in English were chosen due to the great interest of the audience in the very fact of their appearance: the videos were widely announced and discussed, being a newsworthy event in themselves. The authors of both videos address the general apperceptive base of a potential consumer using mythonyms, references to archetypes embodied in cinema, as well as the lyrics of famous songs. The scientific novelty of the research is accounted for by studying discourse implicature and the means of its expression in the context of an “advertising war”, as well as by carrying out a detailed analysis of implicit meanings transmitted through cultural stereotypes. As a result of the research, it was found that high-quality advertising of our time is increasingly moving away from direct exhortations to buy a product to implicit influence that is understandable to the target audience and arouses interest in the context of the confrontation between brands and types of goods.

References

  1. Барышникова Г. В., Дубинина И. И. Лексические средства декодирования имплицитно выраженных эмоций // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 12-4 (66).
  2. Вишнякова Е. П. Лингвостилистические особенности англоязычных рекламных слоганов // Интерактивная наука. 2023. № 2 (78).
  3. Галиханова Ф. У., Давлетбаева Д. Н. Лингвостилистические особенности рекламных текстов в сфере деловой рекламы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 9-2 (75).
  4. Денисова Т. О., Шустова И. Н. Языковая игра в английском рекламном дискурсе // Иностранные языки и современные тенденции в иноязычном образовании: мат. V юбилейной междунар. науч.-практ. конференции / отв. ред. С. Ю. Капкова. Воронеж, 2021.
  5. Ефремова К. С., Устиновская А. А. Лингвостилистические особенности текстов англоязычной потребительской рекламы в контексте международных отношений // Россия в мире: проблемы и перспективы развития международного сотрудничества в гуманитарной и социальной сфере: мат. XV междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, г. Пенза, 27-28 апреля 2023 г.) / отв. ред. Д. Н. Жаткин, Т. С. Круглова. М. – Пенза: Пензенский государственный технологический университет, 2023.
  6. Кузьминых Е. О., Ильинова Т. А. Специфика использования прецедентных мифонимов «Зевс» и «Юпитер» в названиях групп сети «ВКонтакте» // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2019. № 3 (34).
  7. Лушникова Г. И., Якищенко Е. А. Лексические средства выражения эмоции возмущения (на материале англоязычных художественных текстов) // СибСкрипт. 2013а. Т. 2. № 2 (54).
  8. Лушникова Г. И., Якищенко Е. А. Невербальные средства выражения возмущения в английском языке (на материале художественных текстов) // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2013b. № 23.
  9. Маевский В. М. Имплицитная речевая агрессия в текстах современных британских СМИ // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2022. Т. 21. № 4.
  10. Мирошниченко Г. А. Рекламные войны: специфика дискурса // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2013. № 4.
  11. Сидорова Е. В. Лингвистические и экстралингвистические средства выражения некоторых эмоций в английской речи (на примере фрагментов фильмов) // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2013. № 1.
  12. Слойцева Е. В. Язык рекламы и лингвостилистические особенности рекламного текста // Язык и культура. 2014. № 11.
  13. Якищенко Е. А. Лексические средства выражения эмоции возмущения в английском и французском языках (на материале художественной литературы) // Сибирский филологический журнал. 2013. № 3.

Author information

Yuliya Viktorovna Shuyskaya

Dr

Moscow University named after A. S. Griboedov

Ekaterina Aleksandrovna Drozdova

Peoples’ Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 9, 2023.
  • Published: December 18, 2023.

Keywords

  • импликатура
  • рекламный дискурс
  • эмоция возмущения
  • мифонимы
  • прецедентные тексты
  • implicature
  • advertising discourse
  • emotion of indignation
  • mythonyms
  • precedent texts

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)