• Original research article
  • January 12, 2024
  • Open access

Functional role of a boundary in the genre tradition of the Bildungsroman (based on 1910s-1920s modernist prose)

Abstract

The paper studies the phenomenon of a boundary in the Russian modernist prose of the 1910s-1920s (in the novels “Petersburg” by A. Bely, “We” by Ye. Zamyatin and the novella “The Childhood of Luvers” by B. Pasternak), which makes it possible to determine its functional role in the genre structure of the Bildungsroman. The aim of the research is to identify the functional role of the phenomenon of a boundary. Scientific novelty is accounted for by the fact that the paper is the first to consider the phenomenon of a boundary as a structural part of the Bildungsroman determining the gradual development of the hero’s personality. As a result, firstly, based on Yu. M. Lotman’s research, the types of boundaries represented in the modernist prose of the 1910s-1920s gravitating towards the Bildungsroman tradition (spatial, public (social) / familial, eschatological, ethical, psychological, threshold boundaries) were revealed. Secondly, it was found that a boundary is a fundamentally significant structural element of the Bildungsroman genre contributing to the protagonist’s gradual understanding of themself and the world: the hero’s acquisition of their own “self” and the program of their education are embodied by overcoming boundaries as a consistent feature of the Bildungsroman.

References

  1. Бахтин М. М. Роман воспитания и его значение в истории реализма // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Искусство, 1976.
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. Изд-е 2-е. М.: Искусство, 1986.
  3. Демченкова Э. А. «Подросток» Ф. М. Достоевского как роман воспитания: жанр и поэтика: дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2001.
  4. Диалектова А. В. Воспитательный роман в немецкой литературе эпохи Просвещения. Саранск: Изд-во СГПИ, 1972a.
  5. Диалектова А. В. Воспитательный роман Х. М. Виланда «История Агатона»: дисс. … к. филол. н. М., 1972b.
  6. Лавров А. В. Андрей Белый: разыскания и этюды. М.: Новое литературное обозрение, 2007.
  7. Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. М.: Языки русской культуры, 1996.
  8. Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М.: Искусство, 1970.
  9. Мун Чжун Ил. Жанровая проблематика и поэтика романа Евг. Замятина «Мы»: дисс. … к. филол. н. М., 2007.
  10. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. Специфика изображения взросления героини в «Детстве Люверс» Б. Пастернака // Пушкинские чтения – 2023. Художественные стратегии классической и новой словесности: жанр, автор, текст: мат. XXVIII междунар. науч. конференции / отв. ред. Т. В. Мальцева. СПб.: ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2023a.
  11. Осьмухина О. Ю., Овсянникова Е. П. Специфика хронотопа романа В. Каверина «Два капитана» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023b. Т. 16. Вып. 2.
  12. Пашигорев В. Н. Роман воспитания в немецкой литературе XVIII-XX веков. Генезис и эволюция: дисс. … д. филол. н. Ростов н/Д, 2005.
  13. Полякова Л. В. Проза Е. И. Замятина: историософские искания художника. Тамбов: Державинский, 2022.
  14. Садриева А. Н. Трансформация западноевропейского романа воспитания в культурном контексте современности: дисс. … к. культ. Екатеринбург, 2007.
  15. Сарана Н. В. Традиция английского романа воспитания в русской прозе 1840-1860-х годов: дисс. … к. филол. н. М., 2018.
  16. Сконечная О. Ю. Русский параноидальный роман: Федор Сологуб, Андрей Белый, Владимир Набоков. М.: Новое литературное обозрение, 2015.
  17. Скороспелова Е. Б. Замятин и его роман «Мы». М.: Изд-во МГУ, 2002.

Author information

Olga Yurievna Osmukhina

Dr

National Research Ogarev Mordovia State University, Saransk

Ekaterina Pavlovna Ovsyannikova

National Research Ogarev Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: November 19, 2023.
  • Published: January 12, 2024.

Keywords

  • русская модернистская проза ХХ века
  • символизм
  • роман воспитания
  • традиция
  • феномен границы
  • Russian modernist prose of the 20th century
  • symbolism
  • Bildungsroman
  • tradition
  • phenomenon of a boundary

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)