• Original research article
  • January 15, 2024
  • Open access

Potential of using neural networks as an innovative tool for creating educational content and a means of organizing an interactive educational environment in Russian as a foreign language classes

Abstract

The aim of the study is to determine the potential of using neural networks as an innovative tool for creating educational content and a means of organizing an interactive educational environment in Russian as a foreign language classes. The paper analyzes the ways of using neural networks in foreign language classes, demonstrates a practical experience in creating a technological structure for a Russian as a foreign language class with the help of neural networks. The study is novel in that it is the first to present methodological guidance on the creation of a technological structure for a Russian as a foreign language class using neural networks to solve various educational tasks. As a result of the study, it was found that neural networks possess a huge potential. They can render assistance to teachers and become an effective means in developing foreign speakers’ communicative competence, as well as their soft skills.

References

  1. Аль-Кайси А. Н., Архангельская А. Л., Руденко-Моргун О. И. Интеллектуальный голосовой помощник Алиса на уроках русского языка как иностранного (уровень А1) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 2.
  2. Елькина Е. Л. Нейросети. ИИ в обучении композиции студентов-дизайнеров // Вестник педагогических наук. 2023. № 3.
  3. Игнатьева Н. Д., Сидорова Е. Ю. Возможности нейросети для реализации принципа наглядности в обучении русскому языку как иностранному // Современный взгляд на обучение РКИ: нейроаспекты: мат. междунар. науч.-практ. конференции (г. Москва, 1-2 июня 2023 г.). М.: МПГУ, 2023.
  4. Кабанова В. В., Логунова О. С. Применение искусственного интеллекта при работе с мультимедийной информацией // Вестник Череповецкого государственного университета. 2022. № 6 (111).
  5. Кузнецова А. А., Аксенова Е. Д., Михайлова Н. Д., Ткачева Р. А., Толкачева Н. Н. Искусственный интеллект в обучении русскому языку как иностранному в медицинском вузе: реальность и перспективы // Тверской медицинский журнал. 2022. Вып. № 4.
  6. Лукичев П. М., Чекмарев О. П. Применение искусственного интеллекта в системе высшего образования // Вопросы инновационной экономики. 2023. Т. 13. № 1.
  7. Мантусов А. Б. Применение нейронных сетей при формировании поликодового текста // Вестник Атырауского университета имени Х. Досмухамедова. 2022. Т. 65. № 2.
  8. Наргес А. М. К. Использование искусственного интеллекта в обучении РКИ (с учетом преимуществ и недостатков) // Векторы развития русистики и лингводидактики в контексте современного филологического образования: сб. науч. ст. по мат. III междунар. науч.-практ. конференции. Астрахань: Астраханский государственный университет им. В. Н. Татищева, 2023.
  9. Прохоров Н. Н. Использование нейросетей на занятиях иностранного языка на примере чата GPT // Наука и образование в современном вузе: вектор развития: сб. мат. науч.-практ. конференции (г. Шуя, 18 мая 2023 г.). Шуя: Ивановский государственный университет, Шуйский филиал, 2023.
  10. Рублёва Е. В. Искусственный интеллект в практике преподавания РКИ // РКИ: лингвометодическая образовательная платформа: сб. тр. междунар. науч.-практ. конференции. Белгород: Белгородский государственный национальный исследовательский университет, 2023.
  11. Фурс С. П. Искусственный интеллект в сфере образования – помощник педагога или «подрывная» технология? // Преподаватель XXI век. 2023. № 1-1.
  12. Muratuly D., Denisova N. F., Krak Yu. V. Speech Detection and Recognition for Use in Online Proctoring Systems: A Review and Research of Technologies // Bulletin of D. Serikbayev EKTU. 2022. No. 4.

Author information

Nadezhda Vladimirovna Pisar

PhD

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: December 6, 2023.
  • Published: January 15, 2024.

Keywords

  • цифровая лингводидактика
  • коммуникативно-деятельностный подход
  • искусственный интеллект
  • нейросети
  • базовый уровень владения русским языком как иностранным (А2)
  • digital linguodidactics
  • communicative-activity approach
  • artificial intelligence
  • neural networks
  • basic level of proficiency in Russian as a foreign language (A2)

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)