• Original research article
  • January 26, 2024
  • Open access

Structural and pragmatic features of the film poster (based on the material of the French film discourse)

Abstract

The aim of the study is to analyze the structural, functional and semiotic components of the film poster, which influence the potential viewer and contribute to the successful adoption of the film in the French-speaking socio-cultural space. The article analyzes the film poster as a functional and pragmatic element of the film text directly affecting the recipient (a representative of the film target audience) and their choice of a specific film production for viewing. The semiotic and structural components of the poster, as well as its main tasks, functions and characteristics are highlighted and considered. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time, the key characteristics of the film poster and its pragmatic potential have been identified and analyzed using the material of the French cinema discourse. As a result of the study, it was found that the interaction between the graphic and iconic components of the semiotic space of the film poster has a complex effect on a potential viewer (a representative of the film target audience) and helps to attract as many viewers as possible to watching the film. At the same time, the film poster is an independent functional and pragmatic element of the film text functioning at the preview stage and participating in the advertising of the film, as well as having its own characteristics, performing certain functions and implementing certain tasks.

References

  1. Анисимов В. Е. Интертекстуальные параметры малоформатных текстов французского кинодискурса: дисс. … к. филол. н. М., 2021.
  2. Анисимов В. Е. Кинозаголовок, синопсис и слоган кинофильма как функционально-прагматические единицы кинотекста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 1.
  3. Баричко Я. Б. Современные тенденции развития киноплаката // Экономический вектор. 2015. № 4 (03).
  4. Борботько Л. А., Мочалова Т. Г. Театральная афиша и киноафиша как дискурсивные жанры // Концепт и культура: диалоговое пространство культуры. Языковая личность. Текст. Дискурс: VI междунар. науч. конф. «Концепт и культура» (г. Кемерово – г. Ялта, 25-27 сентября 2016 г.). Кемерово – Ялта, 2016.
  5. Гафарова С. Р. Что стало с киноплакатом // Бизнес и дизайн ревю. 2018. № 4 (12).
  6. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Психология» / под ред. Д. А. Леонтьева, Е. Е. Соколовой. М.: Смысл, 2005.
  7. Попова Н. А. Художественные особенности американского киноплаката // Клаузура. 15.05.2019. https://klauzura.ru/2019/05/hudozhestvennye-osobennosti-amerikanskogo-kinoplakata/
  8. Сонин А. Г. Общепсихологические и когнитивные механизмы понимания мультимедийных текстов // Вопросы психолингвистики. 2003. № 1.
  9. Ухова Л. В. Эффективность рекламного текста: монография. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2012.
  10. Oprishch N. S. Functioning of English Language Social Advertising Creolized Texts // Russian Linguistic Bulletin. 2020. No. 2 (22).

Author information

Vladislav Evgen’evich Anisimov

PhD

MGIMO University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: December 11, 2023.
  • Published: January 26, 2024.

Keywords

  • кинодискурс
  • французский кинодискурс
  • кинотекст
  • кинопостер
  • функционально-прагматические единицы кинотекста
  • film discourse
  • French film discourse
  • film text
  • film poster
  • functional and pragmatic elements of the film text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)