• Original research article
  • January 29, 2024
  • Open access

Artistic interpretation of male and female images in V. I. Mishanina’s play “Barefoot through the Clouds”

Abstract

The aim of the paper is to provide a scientific understanding of the specifics of recreating male and female images in V. I. Mishanina’s play “Barefoot through the Clouds”. The study is novel in that it is the first to carry out a comprehensive analysis of the author’s strategy of artistic modeling of male and female images in terms of their plot role, interference, symbolic connections and key themes. As a result of the study, it was found that male and female images in the play differ in an abundance of feelings and experiences, have complex motivation and internal conflicts that determine their behavior in line with the plot; the female characters such as Lyuba, Natasha, Tanya and Inessa play an important role in the narration and comprehension of the personal identity of the male characters, especially the protagonist Pavel; scenes and dialogues in the play provide insight into the essence of the difficult relationship between the characters, while the symbolism associated with the images enhances the semantic depth of the work.

References

  1. Азыркина Е. И. Тенденции развития мордовской литературы на современном этапе: писательский состав, жанровое своеобразие, художественные особенности // Гуманитарные науки и образование. 2014. № 1 (9).
  2. Введение в литературоведение: учеб. для вузов / под общ. ред. Л. М. Крупчанова. М.: Юрайт, 2023.
  3. Вежбицкая А. Обозначения цвета и универсалии зрительного восприятия // Язык. Культура. Познание / отв. ред. и сост. М. А. Кронгауз; вступ. ст. Е. В. Падучевой. М.: Русские словари, 1996.
  4. Жучкова А. В. Внешний локус контроля как субстанциональное свойство «маленького человека» в русской литературе XIX века // Филология и человек. 2016. № 1.
  5. Корабельников Д. В. Некоторые аспекты бытования женского традиционного костюма мордвы-терюхан в XX веке // Открытый текст: электронное периодическое издание. 28.10.2019. https://opentextnn.ru/museum/ethnological-museum/narodnaja-odezhda/karabelnikov-d-v-nekotorye-aspekty-bytovanija-zhenskogo-tradicionnogo-kostjuma-mordvy-terjuhan-v-hh-veke/
  6. Маскаева С. Н. История мордовской литературы: учеб. пособие. Саранск: Морд. гос. пед. ин-т, 2014.
  7. Николаева Э. Е. Женский национальный характер: сопоставительный анализ русской и молдавской литератур // Просветительство в истории и современном развитии литературы, культуры и образования народов России: сб. ст. Ижевск, 2023а.
  8. Николаева Э. Е. Репрезентация образа матери в мордовской литературе (на примере творчества В. А. Гадаева) // Чтения молодых учёных: мат. IX междунар. конф. Горловка, 2023b.
  9. Паэгле Н. В. Вербализация концепта «национальная идентичность» в современном медиадискурсе // Гуманитарные науки и образование. 2022. № 1.
  10. Шустова А. П. Спектр значений и ассоциаций лексемы белый в русском языке и в текстах разного рода: универсальное и специфическое // Вестник Курганского государственного университета. 2019. № 1 (52).

Funding

The study was carried out within the framework of a grant for research on priority areas of scientific activity of partner universities in networking (Mordovian State Pedagogical University and Ulyanovsk State Pedagogical University) on the topic “Project formats for teacher training in the context of education digitalization”.

Author information

Elina Evgenievna Nikolaeva

Mordovian State Pedagogical University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2023.
  • Published: January 29, 2024.

Keywords

  • мужские и женские образы
  • пьеса
  • символизм
  • современная мордовская драматургия
  • В. И. Мишанина
  • male and female images
  • play
  • symbolism
  • modern Mordovian drama
  • V. I. Mishanina

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)