• Original research article
  • March 20, 2024
  • Open access

Organizational and pedagogical conditions of differentiated learning for students of non-linguistic specialities in English grammar through chatbots

Abstract

The aim of the study is to determine the organizational and pedagogical conditions of differentiated learning for students of non-linguistic specialities in English grammar through chatbots to ensure the most productive and relevant educational process in line with the realities of the digital society. The article analyzes the characteristics of the most advanced technology - the chatbot ChatGPT, which operates based on artificial intelligence. It has been identified that integrating this technical solution into education requires adherence to a set of organizational conditions for the successful implementation of the pedagogical process. According to the latest finding, the work elaborates in detail on the conditions to be followed when using chat applications in educational activities. The scientific novelty lies in identifying specific features of the educational process within which the innovative technology - the chatbot ChatGPT - is being implemented. These features, in turn, impact the constructiveness and functionality of learning, emphasizing the need to consider them to achieve the educational goals. The research establishes that organizational and pedagogical conditions are a key component in implementing differentiated learning of English grammar through chatbots and include aspects such as: a) access to technical equipment and software; b) digital literacy of students; c) digital competence of the teacher; d) designing an individual learning route; e) integrating acquired skills into real communicative activities.

References

  1. Аревкина В. Т. К проблеме искусственного интеллекта при обучении иностранным языкам // Строительство. Экономика и управление. 2019. № 4 (36).
  2. Берман Н. Д. К вопросу о цифровой грамотности // Современные исследования социальных проблем. 2017. № 6 (2).
  3. Будникова А. С., Бабенкова О. С. Использование чат-ботов при изучении иностранного языка // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 3 (55).
  4. Володин А. А., Бондаренко Н. Г. Анализ содержания понятия «организационно-педагогические условия» // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2014. № 2.
  5. Даггэн С. Искусственный интеллект в образовании: изменение темпов обучения. Аналитическая записка ИИТО ЮНЕСКО / ред. С. Ю. Князева; пер. с англ.: А. В. Паршакова. М.: Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании, 2020.
  6. Дьяченко В. К. Организационная структура учебного процесса и ее развитие. М.: Педагогика, 1989.
  7. Ипполитова Н., Стерхова Н. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // Общее и профессиональное образование. 2012. № 1.
  8. Окопелов О. П. Искусственный интеллект в образовании: методическое пособие. М.: Директ-Медиа, 2020.
  9. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2-х т. М.: Народное образование, 2005. Т. 1.
  10. Сысоев П. В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: ЛИБРОКОМ, 2013a.
  11. Сысоев П. В. Направления информатизации лингвистического образования на современном этапе // Язык и культура. 2015. № 1 (29).
  12. Сысоев П. В. Обучение по индивидуальной траектории // Язык и культура. 2013b. № 4 (24).
  13. Фоминых Н. Ю. Комплекс оптимальных педагогических условий иноязычной профессиональной подготовки будущих специалистов в области информатики и вычислительной техники // Научные ведомости. Серия: Гуманитарные науки. 2015. № 6 (203).
  14. Холмс У., Бялик М., Фейдл Ч. Искусственный интеллект в образовании: перспективы и проблемы для преподавания и обучения. М.: Альпина ПРО, 2022.
  15. Božić V., Poola I. Chat GPT and Education. 2023. https://www.researchgate.net/publication/369926506_Chat_GPT_and_education
  16. Long D., Magerko B. What Is AI Literacy? Competencies and Design Considerations // Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2020. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727

Author information

Elena Alekseevna Cherkasova

National Research Nuclear University “MEPhI”, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 29, 2024.
  • Published: March 20, 2024.

Keywords

  • чат-боты
  • чат-бот ChatGPT
  • обучение грамматике английского языка
  • организационно-педагогические условия
  • современные технологии
  • chatbots
  • chatbot ChatGPT
  • learning English grammar
  • organizational and pedagogical conditions
  • modern technologies

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)