• Original research article
  • March 25, 2024
  • Open access

Generation of XML Moodle format files based on data from a balanced linguistic corpus

Abstract

The aim of the proposed research is to develop an algorithm for generating educational (linguodidactic) content for popular learning management systems based on corpus data. The scientific novelty lies in the fact that for the first time, a linguodidactic component is added to the original author’s concept of the method for generating a balanced linguistic corpus, implemented on the general principles of maximum automation and universality of application. During the research, the structures of LMS Moodle backup files were studied, a software module was developed for converting data from the author’s balanced linguistic corpus with morphological markup into XML files, which were imported and tested for integrity and correctness in terms of solving the posed linguodidactic task. As a result, it was proved that the used linguistic corpus has a high linguodidactic potential, the created algorithm shows good results, in this case, for generating test or training tasks in German, and can be expanded to material from other languages, the support of which is provided by the software tool – the corpus generator.

References

  1. Горожанов А. И. Подготовка будущих преподавателей иностранного языка к работе в условиях обучающей виртуальной среды (на примере учебного пособия) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2024. Вып. 1 (850).
  2. Горожанов А. И., Степанова Д. В. Составление сбалансированного корпуса художественного произведения (на материале романов Ф. Кафки) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2022. № 7 (862). https://doi.org/10.52070/2542-2197_2022_7_862_31
  3. Донина О. В. Технологии искусственного интеллекта в языковом образовании // Журнал филологических исследований. 2023. Т. 8. № 3.
  4. Евстигнеев М. Н. Нейросеть Twee – новый инструментарий для педагога английского языка // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2023. Т. 28. № 6. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2023-28-6-1428-1442
  5. Зубов А. В. Корпусная лингвистика: возможности и перспективы // Русский язык: система и функционирование (к 80-летию профессора П. П. Шубы): материалы III международной научной конференции (г. Минск, 6-7 апреля 2006 г.): в 2-х ч. Мн.: Республиканский институт высшей школы, 2006. Ч. 1.
  6. Котюрова И. А. Опыт использования лингвистического корпуса на практическом занятии по немецкому языку // Педагогические мастерские: сборник научных трудов. Киров: Межрегиональный центр инновационных технологий в образовании, 2023. Вып. 23.
  7. Лаптев В. В., Ларченкова Л. А., Шубина Н. Л. Системы искусственного интеллекта (ИИ) с Generative Pre-trained Transformer (GPT) архитектурой в формальном, неформальном и информальном образовании // Научное мнение. 2023. № 11.
  8. Личаргин Д. В., Бачурина Е. П. Разработка гибкой системы генерации учебных электронных курсов по дисциплине «Иностранный язык» // Информатизация образования и науки. 2021. № 3 (51).
  9. Писарик О. И. Модель сопровождающего онлайн-курса английского языка для студентов строительных направлений подготовки // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2019. № 11 (827).
  10. Потапова Р. К. Новые информационные технологии и лингвистика: учебное пособие. Изд-е 7-е. М.: URSS, 2021.
  11. Степанова Д. В. Программный комплекс для генерации динамического корпуса текстов СМИ // Вестник Минского государственного лингвистического университета. Серия 1 «Филология». 2023. № 6 (127).
  12. Сысоев П. В., Клочихин В. В. Формирование коллокационной компетенции студентов на основе корпусных технологий // Перспективы науки и образования. 2022. № 4 (58). https://doi.org/10.32744/pse.2022.4.19
  13. Шалаев А. П. Цифровые стандарты – новый этап развития стандартизации? // Стандарты и качество. 2019. № 7.
  14. Gorozhanov A. I. Institutional Educational Virtual Environment for Linguistic Purposes: Theory and Practice. Казань: Бук, 2019.
  15. Pisarik O. I. Training in English For Construction Applying Web 2.0 Tools as Part of Advanced Course for BIM Designers // Человек – язык – компьютер. Исследователи будущего: материалы научно-практической (заочной) конференции с международным участием (г. Москва, 25 декабря 2023 г.). М.: МГЛУ, 2024.

Author information

Alexey Ivanovich Gorozhanov

Dr

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: February 7, 2024.
  • Published: March 25, 2024.

Keywords

  • корпусная лингвистика
  • лингводидактический потенциал
  • LMS Moodle
  • формат Moodle XML
  • банк вопросов
  • немецкий язык
  • corpus linguistics
  • linguodidactic potential
  • Moodle XML format
  • question bank
  • German language

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)