• Original research article
  • June 13, 2024
  • Open access

Features of the hybridization of the vocabulary of the digital educational environment in Germany

Abstract

This article is devoted to the study of the lexical component of the German-speaking digital educational environment. It examines the specific lexical units that are used to describe digital educational practices in modern German pedagogy. The author draws attention to the aspect of lexical hybridization in the linguistic representation of digital education, which affects the vocabulary of such areas as "educational technologies", "teaching methods and forms of knowledge control", "security and ethics". The purpose of this study is to identify the peculiarities of the hybridization of the vocabulary of the digital educational environment in Germany. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time the hybrid vocabulary of the German language of the digital educational environment is systematized, which allows us to expand the understanding of the evolution of the language in the context of digital transformation and assess its impact on the educational process and language culture. The results of the study showed that hybrid words with English-language components are widely used in German in the field of digital education in Germany, which reflect various aspects of modern digital learning.

References

  1. Аккуратова И. Б. Аналогия как механизм создания окказионализмов в оценочных суждениях современного немецкого языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. № 3. Т. 16. https://doi.org/10.30853/phil20230152.
  2. Аккуратова И. Б. Особенности гибридизации с компонентом-англицизмом в немецком языке (на материале понятийного поля «образование») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. № 6. Т. 12. https://doi.org/10.30853/filnauki.2019.6.25.
  3. Земская Е. А. Словообразование как деятельность / отв. ред. Д. Н. Шмелев. Изд-е 4-е. М.: Либроком, 2009.
  4. Кубрякова Е. С. Теория номинации и словообразование. Изд-е 3-е. М.: Либроком, 2016.
  5. Кубрякова Е. С. Что такое словообразование. М.: Наука, 1965.
  6. Нагуманова В. А. Неологизмы в сфере образования в период пандемии коронавируса (на примере немецкого языка) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. № 9. https://doi.org/10.30853/phil210446.
  7. Нефедова Л. А. Дискурсивные практики коммуникации в условиях социального дистанцирования (взгляд сквозь призму немецкого языка) // Язык и культура. 2021. № 56. https://doi.org/10.17223/19996195/56/4.
  8. Donalies E. Basiswissen Deutsche Wortbildung. Tübingen: UTB, 2011.
  9. Fleischer W., Barz I. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Berlin – Boston: Walter de Gruyter, 2012.
  10. Möhrs Ch. “Schule trotz(t) Corona“: Schule unter dem Sprachlichen Einfluss der Corona-Pandemie // Aktuelle Stellungnahmen zur Sprache in der Coronakrise. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS). 2020. https://www.ids-mannheim.de/fileadmin/aktuell/Coronakrise/moehrs_schule.pdf.
  11. Zifonun G. Anglizismen in der Coronakrise // Aktuelle Stellungnahmen zur Sprache in der Coronakrise. Mannheim: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS). 2020. https://www.idsmannheim.de/fileadmin/aktuell/Coronakrise/zifonun_anglizismen.pdf.

Author information

Aleksandr Alekseewich Kamenskii

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: May 4, 2024.
  • Published: June 13, 2024.

Keywords

  • цифровая образовательная среда Германии
  • лексическая гибридизация
  • гибридные слова с англоязычными компонентами
  • современное цифровое обучение
  • digital educational environment in Germany
  • lexical hybridization
  • hybrid words with English-speaking components
  • modern digital learning

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)